The pedagogical role in J. G. Fichte's Second Transcendental System of Jena
El rol pedagógico en el segundo Sistema trascendental de Jena de J. G. Fichte
Author
Ferrán, Feyie
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/7068510.5354/0719-790X.2023.70685
Abstract
This paper seeks to show the pedagogical role of the concept of summons in the second transcendental system developed by Fichte in Jena. According to the first paragraphs of his Grundlage des Naturrechts the constitution of individual self-consciousness has as a necessary condition that a rational being relates to another by admitting him as a fellow being. That is to say, this relation is constituted by a reciprocal recognition which, at the same time, is the basis of the concepts of right and freedom. To explain the origin of this relationship, Fichte introduces the concept of summons insofar as it is an invitation to participate in rational agency. It will be argued that this concept has a pedagogical role that seeks to promote mutual understanding between rational beings and the constitution of individuals as beings belonging to a community of free beings. El presente trabajo busca mostrar el rol pedagógico que posee el concepto de exhortación en el segundo sistema trascendental que Fichte desarrolla en Jena. Según los primeros parágrafos (§§1-4) de su Grundlage des Naturrechts la constitución de la autoconciencia individual tiene como condición necesaria que un ser racional se relaciona con otro admitiéndolo como un semejante. Vale decir, esta relación se constituye por un reconocimiento recíproco que, al mismo tiempo, es la base de los conceptos de derecho y libertad. Para explicar el origen de esta relación, Fichte introduce el concepto de exhortación en tanto es una invitación a participar de la agencia racional. Se afirmará que este concepto posee un rol pedagógico que busca promover el entendimiento mutuo entre los seres racionales y la constitución de los individuos como seres pertenecientes a una comunidad de seres libres.