Functioning of the markets of Argentine soccer players. A contribution from the sociology of markets
Funcionamiento de los mercados de futbolistas argentinos. Un aporte desde la sociología de los mercados
Author
Uliana, Santiago
Abstract
The research presented here addresses the functioning of soccer players' markets by establishing an empirical framework centered on the transfer operations of Argentine soccer players to soccer leagues in other countries. The theoretical perspective employed seeks to understand them in the intersection between economic globalization, the new traces of post-Fordist capitalism and the deployment of associative networks. From the analysis of the data obtained, we conclude in the construction of a binary typology of the markets, where the first type is centered on the figure of the representatives, who build networks of personal relationships and close links with the rest of the soccer agents to make the purchase and sale operations possible. The second type involves associative networks between institutions (clubs) that are more stable over time, where the development of bureaucratized work structures based on the production of data for decision-making is the distinctive and mobilizing element of the market. La investigación problematiza el funcionamiento de los mercados de jugadores de fútbol estableciendo un recorte empírico centrado en las operaciones de traspaso de futbolistas argentinos con destino a ligas de fútbol de otros países. La perspectiva teórica utilizada procura comprenderlos en la intersección entre globalización económica, las nuevas trazas del capitalismo posfordista y el despliegue de redes asociativas. A partir del análisis de los datos obtenidos, se concluye en la construcción de una tipología binaría de los mercados, donde el primero de los tipos se centra en la figura de los representantes, quienes tejen redes de relaciones personales y vínculos de cercanía con el resto de los agentes del fútbol para hacer posibles las operaciones de compra y venta. Mientras que el segundo de los tipos, supone redes asociativas entre instituciones (clubes) más estables en el tiempo, donde el desarrollo de estructuras de trabajo burocratizadas basadas en la producción de datos para la toma de decisiones es el elemento distintivo y movilizador del mercado.