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Evaluación del funcionamiento en niños, niñas y adolescentes con parálisis cerebral en 8 ciudades de Argentina

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorEscobar, J.
dc.creatorRuiz, M.
dc.creatorSchiariti, V.
dc.creatorCieri, E.
dc.creatorCondinanzi, A.
dc.creatorSánchez, F.
dc.creatorCuestas, E.
dc.date2023-06-07
dc.date.accessioned2023-09-07T15:52:21Z
dc.date.available2023-09-07T15:52:21Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4765
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/233497
dc.descriptionIntroduction: The basic sets of the Classification of Functioning and Disability (ICF) for children with cerebral palsy (CP) standardized functional assessments. In Argentina there are no known studies describing the levels of functioning of this population. Objective: To build the functioning profile of children with CP from 2 to 18 years of age in Argentina, identifying functional needs and contributing to the improvement of assessment processes. Population: Children and adolescents aged 2 to 18 years with CP attending health and rehabilitation centers in 8 cities in Argentina (Jujuy, Mendoza, Córdoba, Buenos Aires(3) and Santa Fe(2)). Materials and Methods: Cross-sectional study. Work carried out in stages. Stage 1: Training in ICF. Stage 2: Consensus for the definition of instruments to apply the core-set. Stage 3: Pilot test and adjustments to the instrument. Stage 4: Construction of the profile. The variables were the categories of the core set for PC. Normal continuous variables were described as means with their SDs and discrete variables as percentages with 95%CI. Results: 111 performance profiles were performed. Mean age 7 (± 4) years. 61 (55.4% [95%CI 45.6-64.8]) partic- ipants had Gross Motor Function Measure (GMFCS) levels I-III. In children with GMFCS IV-V, a severe problem was found in the mental functions of language, joint mobility functions and control of voluntary movements. The same is true for most of the activity and participation categories. For children with less motor involvement, the use of technology is neither a facilitator nor a barrier, while for children with more involvement it is a complete facilitator. Conclusions: This work standardized the identification of functional needs and therapeutic goals based on ICF language, creating functioning profiles, which systematically allow comparison of needs at national level and the use of services appropriate to these needs.en-US
dc.descriptionIntroducción: Los conjuntos básicos de la Clasificación del Funcionamiento y de la discapacidad (CIF) para niños con parálisis cerebral (PC), estandarizan las evaluaciones funcionales. En Argentina no se conocen estudios que describan los niveles de funcionamiento de esta población.Objetivo: Construir el perfil de funcionamiento de niños con PC de 2 a 18 años de Argentina, identificando las necesidades funcionales y aportar en el mejoramiento de los procesos de evaluación. Población: Niños/as y adolescentes de 2 a 18 años con PC que asisten a centros de salud y rehabilitación de 8 ciudades de Argentina (Jujuy, Mendoza, Córdoba, Buenos Aires(3) y Santa Fe(2)).Materiales y método: Estudio transversal. Trabajo desarrollado en etapas. Etapa 1: Formación en CIF. Etapa 2: Consenso para definición de instrumentos para aplicar el core-set. Etapa 3: Prueba piloto y ajustes al instrumento. Etapa 4: Construcción del perfil. Las variables fueron las categorías del conjunto básico para PC. Las variables continuas normales se describieron en medias con sus DE y las variables discretas en porcentajes con IC95%.Resultados: Se realizaron 111 perfiles de funcionamiento. Edad promedio 7 (±4) años. 61 (55,4% [IC95%45,6-64,8]) participantes tenían niveles I-III de Gross Motor Function Measure (GMFCS). En niños/as con GMFCS IV-V, se encontró un problema grave en las funciones mentales del lenguaje, funciones de la movilidad articular y el control de los movimientos voluntarios. Así también en la mayoría de las categorías de actividades y participación. El uso de tecnología, para los niños con menor compromiso motor no son ni facilitador ni barrera, mientras que para los niños con mayor compromiso son facilitadores completos.Conclusiones: Este trabajo estandariza la identificación de necesidades funcionales y metas terapéuticas basadas en lenguaje CIF, creando perfiles de funcionamiento, que sistemáticamente permitan comparar las necesidades a nivel nacional y el uso de servicios apropiados a estas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4765/4471
dc.rightsCopyright (c) 2023 Andes Pediatricaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 94, Núm. 7 (2023): Resúmenes de Congreso; 25-26en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 94, Núm. 7 (2023): Resúmenes de Congreso; 25-26es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectMetabolic Syndrome; Teenagersen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectSindrome Metabólico; Adolescenteses-ES
dc.titleAssessment of functioning in children and adolescents with cerebral palsy in 8 cities in Argentinaen-US
dc.titleEvaluación del funcionamiento en niños, niñas y adolescentes con parálisis cerebral en 8 ciudades de Argentinaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


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