“If God Is for us who can be against us”: conflict between Chilean Dictatorship’s and Catholic Church in Punta Arenas, 1973-1985
“Si Dios está con nosotros, quién puede estar contra nosotros”: el conflicto entre Dictadura e Iglesia Católica en Punta Arenas, 1973-1985
Author
Fernández Labbé, Marcos
Abstract
Based on the analysis of preserved documentation in the Episcopal Archive of Punta Arenas, as well as periodical publications from the Chilean Catholic world, the objective of this article is to account for the different dimensions of the confrontation between the local Catholic Church and the Dictatorship during the period from 1973 to 1985. This includes reviewing the trajectory of Bishop Tomás González as a critic of the regime within the Chilean Episcopal Conference, as well as the series of harassment and aggressions perpetrated by agents of the Dictatorship against the local Church, culminating in the explosive attack on the Fátima Parish in 1984. The conclusions aim to verify the situation of the Catholic Church as an active agent of political opposition during this period, the costs it incurred, and the religious legitimacy attributed to this "moral opposition". A partir del análisis de documentación conservada en el Archivo Obispal de Punta Arenas, así como de publicaciones periódicas del mundo católico chileno, el objetivo de este artículo es dar cuenta de las distintas dimensiones del enfrentamiento entre la Iglesia Católica local y la Dictadura en el periodo comprendido entre 1973 y 1985. Para ello se revisa la trayectoria como crítico al régimen al interior de la Conferencia Episcopal Chilena del obispo Tomás González, así como la serie de hostigamientos y agresiones perpetradas por agentes de la Dictadura en contra de la Iglesia local, que culminarían con el atentado explosivo a la Parroquia de Fátima en 1984. Las conclusiones apuntan a verificar la situación de la Iglesia Católica como agente de oposición política activo en el periodo, los costos que ello tuvo y la legitimidad religiosa que a esta “oposición moral” se le atribuía.