Show simple item record

La función social del folclor: crítica, investigación y política cultural durante la trayectoria inicial de Pablo Garrido (Chile, 1928-1944)

dc.creatorRamos Rodillo, Ignacio
dc.creatorDonoso Fritz, Karen
dc.date2023-08-09
dc.date.accessioned2023-09-11T13:37:05Z
dc.date.available2023-09-11T13:37:05Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/65047
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/234117
dc.descriptionAccording to several documents preserved in the Fondo Pablo Garrido –Research and Documentation Center, University of Chile–, we herein present a contextual analysis of the critique and research texts on folklore by Chilean musician and musicologist Pablo Garrido Vargas, and of the respective approaches and actions that he undertook in the cultural policies field, from the year 1928 –the beginning of his career as a journalist– to 1944 –when he joined the Dirección General de Información y Cultura, at the Chilean Ministry of Interior. This article tracks down the notion of “social function” that Garrido applied to musical folklore, for which we have approached his initial career as a music critic and cultural journalist, researcher and scholar, musician –composer and performer–, agent, union leader, and sympathizer for the Frente Popular. It is of particular interest, in this sense, his conflicted relation with the musical establishment embodied by the Universidad de Chile –regarding which we propose a hypothesis about the upbringing of folklore under its wing–; a general outline of his political, social and aesthetic positions, and a brief exposition of the Afrocentrist thesis he devised on the origins of the Chilean cueca.en-US
dc.descriptionSobre la base de diversos documentos resguardados por el Fondo Pablo Garrido –Centro de Documentación e Investigación Musical, Universidad de Chile–, ofrecemos un análisis contextual de los textos críticos e investigativos acerca de folclor del músico y musicólogo chileno Pablo Garrido Vargas y de sus respectivos planteamientos y acciones, en el plano político-cultural, entre 1928 –el comienzo de su carrera periodística– y 1944 –cuando ingresó a la Dirección General de Información y Cultura, Ministerio del Interior de Chile–. Este artículo rastrea la noción de “función social” que Garrido aplicó al folclor musical, para ello abordamos su trayectoria inicial como crítico musical y periodista cultural, investigador y académico, músico –compositor e intérprete–, gestor, dirigente sindical y simpatizante del Frente Popular. Particularmente relevante nos parece una lectura de su conflictiva relación con la oficialidad musical de la Universidad de Chile –a cuyo propósito planteamos una hipótesis acerca del desarrollo del folclor a su alero–; una reseña general de sus posiciones política, social y estética y la exposición somera de la tesis afrocéntrica que elaboró en torno al origen de la cueca chilena.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/65047/73875
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 77 Núm. 239 (2023): Enero-Junio; 61-82es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.titleThe social function of folklore: criticism, research and cultural politics during Pablo Garrido’s initial career (Chile, 1928-1944)en-US
dc.titleLa función social del folclor: crítica, investigación y política cultural durante la trayectoria inicial de Pablo Garrido (Chile, 1928-1944)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record