An approach to the theoretical-pedagogical work of Andrés Steinfort Mulsow
Aproximación a la obra teórico-pedagógica de Andrés Steinfort Mulsow
Author
Moreno, Juan Pablo
Abstract
This article presents an approach to the work of Andrés Steinfort Mulsow (1883-1949) in the field of music theory and pedagogy of music. This author, today practically unknown, and who was a professor at the National Conservatory of Music and Declamation of Chile, developed in the first of these areas a proposal to reform of musical writing. This paper reviews this proposal, its reception, and its international acceptance. In addition, a review is made of his pedagogical thinking applied to the teaching of music, which was embodied in his texts for the learning of musical reading and harmony. These works had a better reception and have allowed that his name has not been completely lost in time. En el presente artículo se presenta un acercamiento a la obra de Andrés Steinfort Mulsow (1883-1949) en el ámbito de la teoría y la pedagogía de la música. Este autor, hoy prácticamente desconocido, y quien fuera profesor del Conservatorio Nacional de Música y Declamación de Chile, desarrolló en el primero de dichos ámbitos una propuesta de reforma a la escritura musical. En el presente trabajo se hace una revisión de dicha propuesta, su recepción y su alcance internacional. Además, se hace una revisión de su pensamiento pedagógico aplicado a la enseñanza de la música, el que quedó plasmado en sus textos para el aprendizaje de la lectura musical y la armonía. Estos trabajos tuvieron una mejor recepción y han permitido que su nombre no se haya perdido del todo en el tiempo.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles / Music consumption: tensions between youth music stations and mobile devices
CUESTA, ÓSCAR JULIÁN; Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá.. Cuadernos.info; núm. 30: TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82 -
Construction and Validation of the Adolescent Perceived Risks and Benefits of Exposure to Music From Personal Music Players Questionnaire
Abraham, Mónica; Universidad Tecnológica Nacional; Cupani, Marcos; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba; Biassoni, Ester Cristina; Universidad Tecnológica Nacional; Azpilicueta, Ana Estefania; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018) -
Research and performance of colonial period Latin American music: Pablo Hernández Balaguer, early music and Revista Musical Chilena
Escudero, Miriam. Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 76 - 93