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dc.creatorÁlvarez sj, Carlos
dc.date2023-07-28
dc.date.accessioned2023-09-20T13:10:49Z
dc.date.available2023-09-20T13:10:49Z
dc.identifierhttps://teologiayvida.uc.cl/index.php/tyv/article/view/65151
dc.identifier10.7764/TyV642.E1
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/234158
dc.descriptionThis article explores a dimension of the intense and complex intellectual relationship between Henri de Lubac and Michel de Certeau, as illustrated in the dialogue between Corpus Mysticum and The Mystical Fable. In particular, we focus on one branch of de Lubac's intellectual project, which seeks to unearth the potential of medieval symbolism to counteract harmful aspects of modern rationality. This effort is inspired by a sacramental ontology and the centrality of the allegoria in factis, a legacy of the thought of the Church Fathers. Certeau's reflection in The Mystical Fable proves to be not only the continuation of Corpus Mysticum but also tangentially reveals its limits through close attention to the nominalist rupture. Certeau shows that the emergence of modern mysticism in the 16th and 17th centuries came about as a response to allegoria in factis being displaced by allegoria in verbis, which is at the root of the deontologization of language and the schism between spiritual experience and theology.en-US
dc.descriptionLa presente contribución indaga una dimensión de la intensa y compleja relación intelectual entre Henri de Lubac y Michel de Certeau, graficada en el paso del Corpus Mysticum a La fábula mística. En particular nos detenemos en una arista del proyecto intelectual de Lubac que busca desempolvar las potencialidades de la simbólica medieval para contrarrestar las nefastas derivas de la racionalidad moderna. Dicho proyecto se inspira en una ontología sacramental y en la centralidad de la allegoria in factis, heredada del pensamiento de los Padres de la Iglesia. La reflexión que realiza Certeau en La fábula mística muestra ser no solo la continuación del Corpus Mysticum de Lubac, sino que de manera tangencial evidencia los límites del proyecto de su maestro, a través de su atención lúcida a la ruptura nominalista. Certeau muestra así que la emergencia de la mística moderna de los siglos xvi-xvii nace como respuesta al desaplazamiento de la allegoria in factis a la allegoria in verbis, que estaría a la raíz de la desontologización del lenguaje y del cisma entre la experiencia espiritual y la teología.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Teología. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://teologiayvida.uc.cl/index.php/tyv/article/view/65151/51735
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceTeología y Vida; Vol. 64 Núm. 2 (2023); 143-170es-ES
dc.sourceTeología y Vida; Vol. 64 No. 2 (2023); 143-170en-US
dc.source0717-6295
dc.source0049-3449
dc.subjectMichel de Certeauen-US
dc.subjectHenri de Lubacen-US
dc.subjectmysticismen-US
dc.subjectfableen-US
dc.subjectallegoryen-US
dc.subjectMichel de Certeaues-ES
dc.subjectHenri de Lubaces-ES
dc.subjectmísticaes-ES
dc.subjectfábulaes-ES
dc.subjectalegoríaes-ES
dc.titleDel Corpus (mysticum) a La fábula (mística). Continuidades y rupturas entre Henri de Lubac y Michel de Certeaues-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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