RUIN AND RESIDUAL MATERIALITY TO THINK ABOUT HISTORY, POLITICS AND INSTITUTIONS: THE CASE OF THE CHILEAN DOCUMENTARIES ESCAPES DE GAS (2014) AND EL CIELO ESTÁ ROJO (2020)
RUINA Y MATERIALIDAD RESIDUAL PARA PENSAR LA HISTORIA, LA POLÍTICA Y LAS INSTITUCIONES: EL CASO DE LOS DOCUMENTALES CHILENOS ESCAPES DE GAS (2014) Y EL CIELO ESTÁ ROJO (2020)
Author
Vergara Versluys, Ximena Andrea
Bunster, Antonia Girardi
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/107110.32995/rev180.Num-51.(2023).art-1071
Abstract
Escapes de gas (Bruno Salas, 2014) and El cielo está rojo (Francina Carbonell, 2020) are documentaries that relate to an emblematic and contradictory year in Chilean history: 2010, the year of the celebration of the Bicentennial but also a year of earthquakes and fires, such as the one that occurred in the San Miguel Prison. They are also films that use renewed methodologies of documentary work, and in which the inanimate is presented as a motor to reflect on Chilean history, politics and institutionality. Based on the above, this article analyzes the different ways in which documentaries incorporate the inanimate, paying attention to the critical sense of these operations. In the first place, it is observed how Escapes de gas investigates, from an object in ruins —the sculpture La chimney by Félix Maruenda—, in the history of one of the architectural goals of the Bicentennial: the GAM. Secondly, it explores how El cielo está rojo uses a residual materiality —the files of a judicial folder— to portray the fire in the San Miguel prison. Escapes de gas (Bruno Salas, 2014) y El cielo está rojo (Francina Carbonell, 2020) son documentales que se relacionan con un año emblemático y contradictorio para la historia chilena: el 2010, año de la celebración del Bicentenario, pero también un año de terremotos y de incendios, como el ocurrido en la cárcel de San Miguel. Son también películas que utilizan metodologías renovadas de trabajo documental, y en que lo inanimado se presenta como motor para reflexionar sobre la historia, la política y la institucionalidad chilena. A partir de lo anterior, este artículo analiza las diferentes formas en que los documentales incorporan lo inanimado, y pone atención en el sentido crítico de estas operaciones. En primer lugar, se observa cómo Escapes de gas indaga, a partir de un objeto en ruinas —la escultura La chimenea de Félix Maruenda—, en la historia de una de las metas arquitectónicas del Bicentenario: el GAM. En segundo lugar, se explora cómo El cielo está rojo utiliza una materialidad residual —los archivos de una carpeta judicial— para retratar el incendio de la cárcel de San Miguel.