FUTURA TABLEWARE: MODERN MATTER AND HOUSEHOLD CONSUMPTION IN CHILE
LOZA FUTURA: MATERIA MODERNA Y CONSUMO HOGAREÑO EN CHILE
Author
Espinoza Rivera, Gabriel Esteban
Escobar, Sebastián
Palma Olguín, Pamela
Jorquera Goldschmidt, Valentina
Donoso, Francisca
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/103310.32995/rev180.Num-51.(2023).art-1033
Abstract
The article explores the link between modernity, materiality, consumption, and household economies by analyzing the 1970s Chilean-made tableware, Futura. It opens with a discussion about modernity as a self-aware period of thought and technical development in Western European countries. Next, the link between modernity and consumption is tackled by addressing the impact of capitalism in nurturing imaginaries about Western Modernity in non-western countries, especially in Latin America. The article tries to answer: How modernity is rendered as something actually graspable; therefore, purchasable, and how does this graspability allow modernity to lay claim over certain materialities as a prior condition for their existence? Thus, by exploring how Futura is perceived and experienced by users of its time along with an analysis of the discursive strategies of its advertisements, this article attempts to give an answer, merely provisional, about how modernity is encoded as a material property of things. El artículo explora la relación entre modernidad, materialidad, consumo y economías domésticas en Chile, mediante el análisis de la loza Futura, producida en el país en los años setenta. El texto abre comentando la modernidad como un período de autorreconocimiento en el desarrollo del pensamiento y la técnica en los países de Europa Occidental. Posteriormente, vincula la relación entre modernidad y consumo, señalando cómo el capitalismo alimenta imaginarios acerca de la modernidad occidental en países no occidentales, especialmente en Latinoamérica. El artículo intenta responder a la siguiente pregunta: ¿cómo la modernidad se vuelve algo asible, entonces, adquirible; y cómo esta propiedad de ser algo a-la-mano le permite reclamar determinada excepcionalidad material? Explorando cómo Futura es percibida y experimentada por usuarios de la época, además de analizar las estrategias discursivas de la publicidad del período, el artículo intenta responder provisoriamente, cómo la modernidad se presenta como una propiedad material de las cosas.