Culture as self-description of functionally differentiated society
La cultura como autodescripción de la sociedad funcionalmente diferenciada
Author
Cárcamo Petridis, Pedro
Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/7213710.5354/0719-0527.2023.72137
Abstract
The sociological concept of culture has been central to the development of the discipline. However, the concept in its sociological use is problematic in that it presupposes a certain invariance through which meanings are transmitted. As an alternative to this notion, this paper seeks to develop the idea that culture can be understood in the framework of social systems theory as a self-description of society, i.e. as an operative fiction whose function would be the reduction of complexity. Thus, the existence of culture can only be verified as part of the communicative phenomena on which we seek to reconstruct the meaning of the present. Additionally, it will seek to broaden the perspective of the idea of self-observation through the work of Peter Sloterdijk and his understanding of functional differentiation as a phenomenon of normative deficit that pushes for the self-plastic realisation of society. Finally, it will be argued that culture also performs an eulogical function, which means that it, through the exaltation (or exaggeration) of a group's virtues, hides the pretence of articulating consensuses that are sustained by the evocation of a mystified past and the production of the individual experiences necessary to give necessity to an otherwise contingent narrative. El concepto de cultura ha sido fundamental para el desarrollo de la disciplina. Sin embargo, el concepto mismo es problemático en tanto que presupone una cierta invariabilidad a través de la cual los significados se transmiten. Como alternativa en el presente trabajo se busca desarrollar la idea de que la cultura puede comprenderse en la teoría de sistemas como autodescripción de la sociedad, es decir, como ficción operativa cuya función sería la reducción de la complejidad. De modo que ella solo puede verificarse en la comunicación Adicionalmente, se buscará ampliar la perspectiva de la idea de la autobservación a través de la obra de Peter Sloterdijk y la comprensión que este tiene de la diferenciación funcional como un fenómeno de déficit normativo que empuja a la realización autoplástica de la sociedad. Por último, se argumentará que la cultura desempeña además una función eulógica, que quiere decir que ella, a través de la exaltación (o exageración) sobre las virtudes de un grupo, esconde la pretensión de articular consensos que se sostienen en la evocación de un pasado mistificado y en la producción de las experiencias individuales necesarias, para dar necesidad a un relato que de otro modo es meramente contingente.