Sirena Selena vestida de pena: narración histórica, afroespiritualidad y políticas queer
Author
Pontes, Renata
Abstract
In my reading of the acclaimed novel Sirena Selena vestida de pena (2000) by Afro-Puerto Rican writer Mayra Santos-Febres, I consider its fictional construction in close relation to the constitution of a historical archive that speaks of queer women’s of color realities and subjectivities from a trans-Caribbean perspective. After reviewing the novel’s analytical return to formative moments of Puerto Rican and Caribbean modernity, I explore the incision of a collective memory and an affective narration in the construction of histories-otherwise told by communal subjects who share existences with human and non-human beings. By circulating Afro-spiritual ways of doing of a common divine, Sirena and all her living and dead companions, set in motion migratory trajectories and transform senses of the present reality through the erasure of race, class, and sexual hierarchies by means of the conjunction of Afro-spiritual and queer futurities. En mi lectura de la aclamada novela Sirena Selena vestida de pena (2000) de la escritora afropuertorriqueña Mayra Santos-Febres, considero su construcción ficcional en estrecha relación con la constitución de un archivo histórico que habla de realidades y subjetividades de mujeres queer de color desde una perspectiva transcaribeña. Después de revisar el retorno analítico de la novela a momentos de formación de la modernidad de Puerto Rico y el Caribe, exploro la incisión de una memoria colectiva y una narración afectiva en la construcción de historias otras contadas por sujetos comunitarios que comparten existencias con seres humanos y no humanos. Al circular modos afroespirituales de hacer de un divino común, Sirena y todas sus compañeras vivas y muertas, ponen en marcha trayectorias migrantes y transforman sentidos de la realidad presente mediante el borramiento de jerarquías de raza, clase, y sexuales desde la conjunción de una futuridad afroespiritual y queer.