Dismantling waves and transplants: Historical Protestantism reconsidered
Desarmando oleadas y trasplantes: El protestantismo histórico reconsiderado
Author
Seiguer, Paula
Abstract
This article raises the need to rethink the usual schemes we use to characterize the course of the historic Protestant churches in Argentina, and by extension, in Latin America. Since the publication of the seminal work by Waldo Luis Villalpando, Christian Lalive D'Epinay and Dwain C. Epps, Las iglesias del trasplante, in 1970, the division between migratory and missionary churches has been emphasized. This approach was taken up and enriched by Hilario Wynarczyk and Pablo Semán in their article "Campo evangélico y pentecostalismo en la Argentina", 1994, which describes four aspects or "waves" of Argentine Protestantism, and which has been repeated on numerous occasions. In the light of the most recent theoretical and historical advances, the existence of homogeneous "waves" of churches that arrived in Argentina during the 19th century and the beginning of the 20th century, and a too linear vision of their development, as well as the division between immigrant churches and missionary churches, will be questioned. It is also proposed that a less schematic view would allow to renew the questions about the conformation of the evangelical field, and the relationship of the different churches with the phenomenon of Pentecostalism. Este artículo plantea la necesidad de repensar los esquemas habituales que empleamos para caracterizar el derrotero de las iglesias protestantes históricas en la Argentina, y por extensión, en América Latina. Desde la publicación del trabajo seminal de Waldo Luis Villalpando, Christian Lalive D'Epinay y Dwain C. Epps, Las iglesias del trasplante, de 1970, se ha enfatizado la división entre iglesias migratorias y misioneras. Este planteo fue retomado y enriquecido por Hilario Wynarczyk y Pablo Semán en su artículo "Campo evangélico y pentecostalismo en la Argentina", de 1994, que describe cuatro vertientes u "oleadas" del protestantismo argentino, y que ha sido repetido en numerosas oportunidades. A la luz de los más recientes avances teóricos e históricos se pondrá en cuestión aquí tanto la existencia de "oleadas" homogéneas de iglesias que llegaron a la Argentina durante el siglo XIX y los inicios del siglo XX, y una visión demasiado lineal de su desarrollo, como la división entre iglesias inmigratorias e iglesias misioneras. Se propone, además, que una mirada menos esquemática permitiría renovar las preguntas en torno de la conformación del campo evangélico, y de las relaciones de las diferentes iglesias con el fenómeno del pentecostalismo.