Education and literacy program on prevention and care of pediatric patients with respiratory diseases and asthma
Educación y alfabetización en prevención y cuidado de pacientes pediátricos con enfermedades respiratorias y asma
Author
Manotas, Marina
Mendivelso, Fredy
Páez, Lady
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/378010.32641/andespediatr.v94i4.3780
Abstract
Respiratory diseases, including bronchial asthma in children and adolescents, constitute a global public health problem. Educational strategies are an important tool for their control. Objective: To evaluate the impact of a health literacy program for the care and self-management of respiratory diseases and bronchial asthma after five years of implementation. Patients and Method: Prospective cohort study, non-probabilistic sample, and consecutive selection of patients < 17 years of age with asthma, recurrent bronchial obstructive syndrome, recurrent wheezing, or bronchiolitis, referred to the respiratory diseases literacy program in a pediatric hospital in Colombia during 2015-2020. Clinical, drug use, epidemiological history, risk exposures, and individual well-being data were collected. The impact was evaluated with the indicator of admission to the emergency room for resolution of respiratory crises, knowledge of the disease, and general well-being six months after leaving the program. Results: 2841 patients were included, mean age 7 years, 55% were male, and 86% had previous management by a pediatrician. 54% of a sedentary lifestyle, 48% of adherence to treatment, 66% of prevalence of at-home risk factors, and 11% of tobacco smoke exposure were detected. On leaving the program, parents reported good knowledge of the disease (99.7%), with a decrease in the number of admissions to the emergency department for crisis management from 25.4% to 6.3%. Health wellbeing showed an increase in the absence of negative feelings of sadness, upset, or anxiety generated by cough attacks from 53.3% to 72.5% (p = 0.006), sleep disturbances decreased by 20% (p = 0.059), the practice of physical activity increased by 14.6% (p = 0.030), and the feeling that the disease no longer controlled the lives of parents and children increased from 59% to 75.9% (p = 0.113). Conclusions: The literacy program improved health outcomes, general well-being, and empowered and promoted better self-management skills in children and caregivers. Las enfermedades respiratorias en niños y adolescentes, entre ellas el asma bronquial, constituyen un problema global de salud pública. Las estrategias educativas son una herramienta importante para su control. Objetivo: Evaluar el impacto de un programa de alfabetización en salud para el cuidado y autocontrol de las enfermedades respiratorias y asma bronquial tras cinco años de implementación. Pacientes y Método: Estudio prospectivo de cohorte, muestra no probabilística y selección consecutiva de pacientes < 17 años de edad con asma, síndrome bronquial obstructivo recurrente, sibilante recurrente o bronquiolitis, remitidos al programa para alfabetización en enfermedades respiratorias en un hospital pediátrico de Colombia durante 2015-2020. Se recolectaron datos clínicos, consumo de medicamentos, antecedentes epidemiológicos, exposiciones de riesgo y bienestar individual. El impacto se evaluó con el indicador de ingreso a urgencias para resolución de crisis respiratorias, conocimiento de la enfermedad y bienestar general a los 6 meses posteriores al egreso del programa. Resultados: Se incluyeron 2841 pacientes, edad promedio 7 años, 55% varones, y un 86% con manejo previo por pediatra. Se detectó un 54% de sedentarismo, adherencia al tratamiento de 48%, prevalencia de factores de riesgo intradomiciliario 66%, y humo de tabaco 11%. Al egreso del programa, los padres referían buen conocimiento de la enfermedad (99,7%), registrándose una disminución de ingreso a urgencias para manejo de crisis de 25.4 a 6,3%. El bienestar en salud mostró un aumento en la ausencia de sentimientos negativos de tristeza, disgusto o ansiedad que generan los ataques de tos, de 53,3% a 72,5% (p = 0,006), las alteraciones del sueño disminuyeron un 20% (p = 0,059), la práctica de actividad física se incrementó un 14,6% (p = 0,030), y la sensación de que la enfermedad ya no controlaba las vidas de padres e hijos aumentó de 59 a 75,9% (p = 0,113). Conclusiones: El programa de alfabetización mejoró los desenlaces en salud, bienestar general, empoderó y promovió mejores habilidades de autogestión en niños y cuidadores.