• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

Education and literacy program on prevention and care of pediatric patients with respiratory diseases and asthma

Educación y alfabetización en prevención y cuidado de pacientes pediátricos con enfermedades respiratorias y asma

Author
Manotas, Marina

Mendivelso, Fredy

Páez, Lady

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3780
10.32641/andespediatr.v94i4.3780
Abstract
Respiratory diseases, including bronchial asthma in children and adolescents, constitute a global public health problem. Educational strategies are an important tool for their control. Objective: To evaluate the impact of a health literacy program for the care and self-management of respiratory diseases and bronchial asthma after five years of implementation. Patients and Method: Prospective cohort study, non-probabilistic sample, and consecutive selection of patients < 17 years of age with asthma, recurrent bronchial obstructive syndrome, recurrent wheezing, or bronchiolitis, referred to the respiratory diseases literacy program in a pediatric hospital in Colombia during 2015-2020. Clinical, drug use, epidemiological history, risk exposures, and individual well-being data were collected. The impact was evaluated with the indicator of admission to the emergency room for resolution of respiratory crises, knowledge of the disease, and general well-being six months after leaving the program. Results: 2841 patients were included, mean age 7 years, 55% were male, and 86% had previous management by a pediatrician. 54% of a sedentary lifestyle, 48% of adherence to treatment, 66% of prevalence of at-home risk factors, and 11% of tobacco smoke exposure were detected. On leaving the program, parents reported good knowledge of the disease (99.7%), with a decrease in the number of admissions to the emergency department for crisis management from 25.4% to 6.3%. Health wellbeing showed an increase in the absence of negative feelings of sadness, upset, or anxiety generated by cough attacks from 53.3% to 72.5% (p = 0.006), sleep disturbances decreased by 20% (p = 0.059), the practice of physical activity increased by 14.6% (p = 0.030), and the feeling that the disease no longer controlled the lives of parents and children increased from 59% to 75.9% (p = 0.113). Conclusions: The literacy program improved health outcomes, general well-being, and empowered and promoted better self-management skills in children and caregivers.
 
Las enfermedades respiratorias en niños y adolescentes, entre ellas el asma bronquial, constituyen un problema global de salud pública. Las estrategias educativas son una herramienta importante para su control. Objetivo: Evaluar el impacto de un programa de alfabetización en salud para el cuidado y autocontrol de las enfermedades respiratorias y asma bronquial tras cinco años de implementación. Pacientes y Método: Estudio prospectivo de cohorte, muestra no probabilística y selección consecutiva de pacientes < 17 años de edad con asma, síndrome bronquial obstructivo recurrente, sibilante recurrente o bronquiolitis, remitidos al programa para alfabetización en enfermedades respiratorias en un hospital pediátrico de Colombia durante 2015-2020. Se recolectaron datos clínicos, consumo de medicamentos, antecedentes epidemiológicos, exposiciones de riesgo y bienestar individual. El impacto se evaluó con el indicador de ingreso a urgencias para resolución de crisis respiratorias, conocimiento de la enfermedad y bienestar general a los 6 meses posteriores al egreso del programa. Resultados: Se incluyeron 2841 pacientes, edad promedio 7 años, 55% varones, y un 86% con manejo previo por pediatra. Se detectó un 54% de sedentarismo, adherencia al tratamiento de 48%, prevalencia de factores de riesgo intradomiciliario 66%, y humo de tabaco 11%. Al egreso del programa, los padres referían buen conocimiento de la enfermedad (99,7%), registrándose una disminución de ingreso a urgencias para manejo de crisis de 25.4 a 6,3%. El bienestar en salud mostró un aumento en la ausencia de sentimientos negativos de tristeza, disgusto o ansiedad que generan los ataques de tos, de 53,3% a 72,5% (p = 0,006), las alteraciones del sueño disminuyeron un 20% (p = 0,059), la práctica de actividad física se incrementó un 14,6% (p = 0,030), y la sensación de que la enfermedad ya no controlaba las vidas de padres e hijos aumentó de 59 a 75,9% (p = 0,113). Conclusiones: El programa de alfabetización mejoró los desenlaces en salud, bienestar general, empoderó y promovió mejores habilidades de autogestión en niños y cuidadores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB