Early detection and referral of autism spectrum disorder: review of screening test validated in Chile
Detección temprana de Trastorno del Espectro Autista: revisión de las herramientas de tamizaje validadas en Chile
Author
Schonhaut B., Luisa
Buron K, Veronica
Aguilera E., Roxana
Vargas B., Lorena
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/490110.32641/andespediatr.v94i4.4901
Abstract
Early detection and referral of autism spectrum disorder (ASD) are key in promoting the development of affected children. Recently, a law was enacted that indicates screening for ASD in health care services. This law represents a challenge for pediatricians working in outpatient care. The objective of this study is to review the usefulness of ASD screening in questionnaires and scales validated in Chile for the screening of psychomotor development, socio-emotional development and specific screening for ASD. The screening of psychomotor development evaluates general performance from an early age, indicating the first signs of delay, with a higher probability of ASD if there are indicators in the social and language domains. Social-emotional questionnaires can be applied early, including questions about signs of ASD, nevertheless, they are not routinely used in pediatric care in Chile. The specific ASD screening scales validated in Chile are the Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT), the Quantitative Checklist for Autism in Toddlers Q-CHAT (Q-CHAT) and the Autism Mental Status Exam (AMSE), for infants older than 15/18 months, with promising psychometric properties. It is recommended to complement clinical observation with general tests for screening psychomotor development, social-emotional development and specific scales for ASD screening, continuously throughout childhood. The implementation of online questionnaires should optimize their coverage and interpretation. Monitoring and early intervention are essential while confirming a diagnosis, regardless of the affected domain. La pesquisa y derivación temprana del trastorno del espectro autista (TEA) son claves para potenciar el desarrollo de los niños afectados. Recientemente se promulgó una ley que indica realizar tamizaje de TEA en las prestaciones de salud. Esto representa un desafío para los profesionales de pediatría ambulatoria. El objetivo es revisar la utilidad en el tamizaje de TEA, de cuestionarios y escalas validadas en Chile para el screening del desarrollo psicomotor, desarrollo socio-emocional y cribado específico de TEA. El screening del desarrollo psicomotor evalúa el desempeño general desde edades tempranas, dando las primeras señales de retraso, con mayor probabilidad de que se trate de TEA si hay compromiso de los dominios social y lenguaje. Los cuestionarios socio-emocionales pueden ser aplicados precozmente, entre sus ítems se incorporaron preguntas de señales de TEA, pero no se usan rutinariamente en atención pediátrica. Las escalas específicas de screening de TEA validadas en Chile son Cuestionario Modificado de Detección del Autismo en Niños y Niñas Pequeños (M-CHAT), Quantitative Checklist for Autism in Toddlers Q-CHAT (Q-CHAT) y el Examen del Estado Mental para Autismo (AMSE), para lactantes mayores de 15/18 meses, con propiedades psicométricas prometedoras. Se recomienda complementar la observación clínica con pruebas generales para el tamizaje del desarrollo psicomotor, desarrollo socio-emocional y escalas específicas para el screening de TEA, en forma seriada en la infancia. La implementación de cuestionarios en línea permite optimiza su cobertura e interpretación. Independiente del dominio afectado, es importante realizar un seguimiento y comenzar con intervención temprana, mientras se realiza la confirmación diagnóstica.