Pediatric pulmonary rehabilitation in the light of qualitative research: What statistic cannot show
La rehabilitación respiratoria infantil a la luz de la investigación cualitativa: Aquello que los números no pueden mostrar
Author
Rodríguez-Nuñez, Iván
Monsalve-Campos, Katherine
Bretti, María José
Otzen, Tamara
Zenteno, Daniel
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/449410.32641/andespediatr.v94i3.4494
Abstract
Several studies have supported the positive effect of respiratory rehabilitation (RR) in children and adolescents (CRA) with chronic respiratory diseases (CRD); however, qualitative aspects related to the experiences and perceptions about RR have been scarcely studied. Objective: to analyze the qualitative evidence regarding the perceptions and experiences of patients, families and professionals related to the RR of children and adolescents with CKD. Methods: Review of qualitative studies in 5 databases. We used MeSH terms and free English-language terms grouped into three dimensions: patients, intervention, and research design. The study subjects had to be patients, their families, teachers or treating health teams. No restrictions were placed on language or year of publication. The search strategy was configured as follows: ((Cystic fibrosis) OR (Asthma) OR (Neuromuscular diseases)) AND ((Respiratory rehabilitation) OR (Exercise)) AND ((Qualitative research) OR (Phenomenology) OR (Grounded theory) OR (Ethnography)). Two independent authors analyzed atingent titles, abstracts and long texts. Finally, a qualitative description of the results was made. Results: Twenty-one qualitative studies were selected, all on patients, family members, teachers or professionals treating patients with cystic fibrosis (CF), asthma or neuromuscular diseases (NMD). Perception of benefits, parental influence, enjoyment of the protocols, and time required to engage in physical activity were categories identified in all three groups. Aspects such as perceived safety on school grounds and parental stress were specific categories, highlighted in the context of asthma and CF respectively. Conclusion: Several general and specific factors of a qualitative nature influence the experience of children with CRD during RR. Future studies conducted in our cultural context should be conducted to confirm these results. Diversos estudios han respaldado el efecto positivo de la rehabilitación respiratoria (RR) en niños, niñas y adolescentes (NNA) con enfermedades respiratorias crónicas (ERC), sin embargo, los aspectos cualitativos vinculados con las experiencias y percepciones acerca de la RR han sido escasamente estudiados. Objetivo: analizar la evidencia cualitativa respecto a las percepciones y experiencias de pacientes, familias y profesionales vinculados con la RR de NNA con ERC. Material y Método: Revisión de estudios cualitativos en 5 bases de datos. Se utilizaron términos MeSH y términos libres en idioma inglés agrupados en tres dimensiones: pacientes, intervención y diseño de investigación. Los sujetos de estudio debían ser pacientes, sus familias, profesores o equipos de salud tratante. No se establecieron restricciones respecto al idioma o año de publicación. La estrategia de búsqueda se configuró de la siguiente forma: ((Fibrosis quística) OR (Asma) OR (Enfermedades neuromusculares)) AND ((Rehabilitación respiratoria) OR (Ejercicio)) AND ((Investigación cualitativa) OR (Fenomenología) OR (Teoría fundamentada) OR (Etnografía)). Dos autores independientes analizaron títulos atingentes, resúmenes y los textos extensos. Finalmente se realizó una descripción cualitativa de los resultados. Resultados: Se seleccionaron 21 estudios cualitativos, todos en pacientes, familiares, profesores o profesionales tratantes de pacientes con fibrosis quística (FQ), asma o enfermedades neuromusculares (ENM). La percepción de beneficios, la influencia de los padres, el entretenimiento de los protocolos y el tiempo que demanda la realización de actividad física fueron categorías identificadas en los tres grupos. Aspectos como la percepción de seguridad en recintos escolares y el estrés parental fueron categorías específicas, destacadas en el contexto del asma y la FQ respectivamente. Conclusión: Diversos factores generales y específicos de naturaleza cualitativa influencian la experiencia de NNA con ERC durante la RR. Futuros estudios realizados en nuestro contexto cultural deben ser realizados para confirmar estos resultados.