Show simple item record

Anemia y comunicación verbal efectiva en niños y niñas de 9 a 36 meses

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorReátegui-Díaz, Marcelo
dc.creatorBernabé-Barreto, Antouannet
dc.creatorVilchez-Villarreal, Nicole
dc.creatorNoriega-Arce, Nicole
dc.creatorRomaní-Romaní, Franco Romani
dc.date2023-08-18
dc.date.accessioned2023-11-29T13:42:05Z
dc.date.available2023-11-29T13:42:05Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4314
dc.identifier10.32641/andespediatr.v94i4.4314
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239006
dc.descriptionEffective Verbal Communication (EVC) is the ability to understand and say what children feel and think, which could be affected by anemia. Objective: to determine the association between anemia and EVC at a comprehensive and expressive level according to age in children from 9 to 36 months. Subjects and Method: study based on the 2020 Demographic and Family Health Survey of Peru, using a cross-sectional design. Women with no-disabled children aged 9 to 36 months with hemoglobinometry, participants of the Early Childhood Development Module were selected. The degree of anemia was classified according to hemoglobin levels as: normal 11.0 to 14.0; mild 10.0 to 10.9; moderate 7.0 to 9.9, and severe < 7.0 g/dL. These categorizations considered the hemoglobin level adjusted for altitude. For bivariate and multivariate analysis, anemia was defined as present (hemoglobin < 11.0 g/dL) or absent (≥ 11.0 g/dL). EVC was measured with the “Battelle Developmental Inventory”, modified and validated for Peruvian children. Binary logistic regression was used, where EVC was the dependent variable and anemia together with other covariates was the independent variable. Results: 26.2% and 10.9% of children had mild and moderate-severe anemia, respectively. The proportion of children with EVC without risk according to age was: 9 to 12 months (76.6%), 13 to 18 months (35.4%), 19 to 23 months (25.6%), and 24 to 36 months (55.3%). The association between anemia and EVC was not significant in any age range. The covariates associated with EVC without risk were: sex (13-36 months), maternal literacy (9-12 and 24-36 months), place of residence (24-36 months), and iron administration in the last 12 months (13-18 months). Conclusions: anemia is not a factor associated with EVC according to age; there would be other causal pathways that would put the development of EVC at risk.en-US
dc.descriptionLa comunicación verbal efectiva (CVE) es la capacidad para entender y decir lo que sienten y piensan los niños(as), lo cual podría verse afectada por la anemia. Objetivo: determinar la asociación entre anemia y CVE a nivel comprensivo y expresivo en niños(as) de 9 a 36 meses. Sujetos y Método: estudio basado en la Encuesta Demográfica y de Salud Familiar 2020 del Perú, de diseño transversal. Se seleccionaron mujeres con hijo(a) sin discapacidad de 9 a 36 meses, participantes del Módulo de Desarrollo Infantil Temprano, cuyo niño(a) tuviera hemoglobinometría. Se clasificó el grado de anemia según los niveles de hemoglobina: normal 11,0 a 14,0; leve 10,0 a 10,9; moderada 7,0 a 9,9 y severa < 7,0 g/dL. Dichas categorizaciones consideraron el nivel de hemoglobina ajustada por altitud. Para el análisis bivariado y multivariado se definió anemia como presente (hemoglobina < 11,0 g/dL) o ausente (≥ 11,0 g/dL). La CVE fue medida con “Battelle Development Instrument”, adecuada y validada para niños(as) peruanos. Su usó regresión logística binaria, donde la CVE fue la variable dependiente y anemia junto a otras covariables fue la independiente. Resultados: el 26,2% y 10,9% de niños(as) tuvo anemia leve y moderada-grave, respectivamente. La proporción de niños(as) con CVE sin riesgo según edad fue: 9 a 12 meses (76,6%), 13 a 18 meses (35,4%), 19 a 23 meses (25,6%) y 24 a 36 meses (55,3%). La asociación entre anemia y CVE no fue significativa en ninguno rango de edad. Las covariables asociadas a la CVE sin riesgo fueron: sexo (13-36 meses); alfabetismo materno (9-12 y 24-36 meses), lugar de residencia (24-36 meses) y administración de hierro en los últimos 12 meses (13-18 meses). Conclusiones: la anemia no es un factor asociado a la CVE de acuerdo con la edad, existirían otras rutas causales que pondrían en riesgo el desarrollo de la CVE.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4314/4522
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4314/4617
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4314/14242
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4314/14244
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4314/14245
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4314/14246
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4314/16323
dc.rightsCopyright (c) 2023 Andes Pediatricaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 94, Núm. 4 (2023): Julio - Agosto; 462-474en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 94, Núm. 4 (2023): Julio - Agosto; 462-474es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectAnemia; Child Development; Verbal Learning; Preschool; Peruen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectAnemia; Desarrollo Infantil; Aprendizaje Verbal; Preescolar; Perúes-ES
dc.titleAnemia and effective verbal communication in children aged 9 to 36 monthsen-US
dc.titleAnemia y comunicación verbal efectiva en niños y niñas de 9 a 36 meseses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record