La Estética Andina del Textil y el Procedimiento del Zurcir en Cuando Sara Chura despierte
The Andean Aesthetic of the Textile and the Darning Procedure in Cuando Sara Chura despierte
Author
Galeas, Daniel Sebastián
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/609010.35588/pa.v13i22.6090
Abstract
Desde una perspectiva crítica contra la autonomía del arte, el presente trabajo esboza las principales categorías estéticas del pensamiento andino prehispánico a partir de algunos aportes de los estudios antropológicos y del contraste con la estética occidental de la recepción, presentada por Hans Jauss en su Pequeña apología de la experiencia (1972). Para este procedimiento doble, se aborda la figura de la producción textil que, al resultar central para la sensibilidad de los pueblos andinos, condensa la totalidad de su pensamiento estético. A partir de esto, se analizan los rasgos de la estética andina en la novela Cuando Sara Chura despierte (2003) del boliviano Juan Pablo Piñeiro y se propone que la construcción narrativa establece un símil con la elaboración de un textil. Así, se destacan las maneras en que la estética andina prehispánica y la figura del textil aparecen en la obra y catalizan posibilidades sensibles para su recepción, al operar en ellas una crítica social decolonial; la cual resulta importante rescatar. From a critical perspective of the autonomy of art, in this paper we will outline the main aesthetic categories of pre-Hispanic Andean philosophy. We will base our study on anthropological studies, but we will also contrast, our object of study with the Western aesthetics of reception represented in our scheme by Jauss in his Small Apology for The Aesthetic Experience (1972). In this double procedure, we will focus on the figure of the textile for its condition of being a central cultural product of the people in the Andes. We will see, that the textile condenses several categories of the andean aesthetics. Once we establish this aproach, we will proceed to highlight the features of the Andean aesthetic that we find in the novel Cuando Sara Chura despierte (2003) by the Bolivian Juan Pablo Piñeiro. Here we will defend that the narrative construction of Piñeiro has a simile with the construction of a textile. We are interested in highlighting how in the literary production to which we refer, both the pre-Hispanic Andean aesthetic and the figure of the textile catalyze sensitive possibilities in their reception, operating in them a decolonial social criticism, which must be rescued.