Human actors in language policy and planning. Agency, ideology and practices
Actores humanos en las políticas y planificaciones lingüísticas. Agencia, ideología y prácticas
Author
Bürki, Yvette
Nandi, Anik
Abstract
The articles in this thematic special issue of Boletín de Filología (Universidad de Chile), “Human actors in language policies and planning. Agency, ideology and practices”, underscore how language policy and planning practices are shaped and being shaped by various social actors involving policymakers, a range of policy implementors – parents, educators, students and other members of the civil society for whom the language policies are designed. Drawing on situated case studies from both sides of the Atlantic (Latin America and Europe), this special issue documents the role human actors as de facto policymakers on the ground. Their under-the-radar participation in the language policy regime may appear extremely intermittent and ad hoc, but their individual language management and practice, taken together, can have a significant impact in their immediate society’s language behavior. The collection has emerged in the wake of the international conference on Challenging borders, challenging categorizations: From/between borders 2021 (11–13 November 2021, Bern, Switzerland). Los artículos de este número especial temático del Boletín de Filología (Universidad de Chile) “Actores humanos en las políticas y la planificación lingüísticas. Agencia, ideología y prácticas”, subrayan cómo las políticas lingüísticas y las prácticas de planificación están moldeadas y son moldeadas por diversos actores sociales que incluyen a los responsables políticos, una serie de gestores y ejecutores de políticas –padres, educadores, estudiantes y otros miembros de la sociedad civil– para quienes se diseñan las políticas lingüísticas. A partir de estudios de caso concretos de ambos lados del Atlántico (América Latina y Europa), este número especial documenta el papel de los agentes humanos como responsables políticos de facto sobre el terreno. Su participación encubierta en el régimen de la política lingüística puede parecer extremadamente intermitente y ad hoc, pero sus gestiones y prácticas lingüísticas individuales, en conjunto, pueden tener un impacto significativo en el comportamiento lingüístico de su sociedad inmediata. Esta sección ha surgido a raíz de la conferencia internacional “Challenging borders, challenging categorizations: De/entre fronteras 2021” (11-13 de noviembre de 2021, Berna, Suiza).
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Linguistic Pitfall for Konstantierungen (or Schlick’s Foundation of Belief) as Language of Thought or Natural Language Sentences
Mahler, Carolina. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 27 Núm. 2 (2017); 246-252 -
English language learning and learner empowerment: a mixed-method study of pre-service English teachers’ narratives on language, power and identity
López Gándara, Yiyi. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 23-43 -
Linking Content and Language-Integrated Learning (CLIL) and Task-based Language Teaching (TBLT) in an effective way: a methodological proposal
Lopes, António. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 05-22