Through the cracks. Tensions between historiography of modern architecture in Chile and stories of UC female architects
Desde la rendija. Tensiones entre historiografía de la arquitectura moderna en Chile e historias de arquitectas
Author
Ogalde Gutiérrez, Manola
Rozas Reinecke, Bárbara
Abstract
This article reviews 11 paradigmatic historiographical constructions on modern architecture in Chile from a gender perspective. The analysis aims to understand in what terms women who studied until 1979 have been referenced in local disciplinary narratives. This historiographic review is then contrasted with a historical research work, which reconstructs, from heterogeneous sources, the stories of 20 women architects who were mostly absent from the narratives. The nature of the professional careers of these professionals, trained within the given time frame and based in Chile, suggests that they often operated from alternative fronts of architectural production. In this way, their modes of practice and topics of disciplinary interest differ from those represented in conventional forms of historiographical construction, which consider the design of innovative and avant-garde works as the main way of influencing the historical development of the discipline. Thus, the individualization of women architects, the characterization of their trajectories and the identification of shared characteristics in their work aim to contribute to the definition of new modes of historical agency in architecture. In this sense, this study not only seeks to compensate for the limited presence of women architects in the local historiography, but also to highlight alternative modes of operating, which have often been considered peripheral to the discipline. Therefore, this article is also an invitation to broaden the forms of historicizing architecture in our country. Este artículo revisa once construcciones historiográficas paradigmáticas sobre arquitectura moderna en Chile desde una perspectiva de género. El análisis tiene por objetivo comprender en qué términos las mujeres formadas hasta 1979 han sido referenciadas en las narraciones disciplinares locales. A esta revisión historiográfica se contrapone un trabajo de investigación histórica que, a partir de fuentes heterogéneas, reconstruye historias de veinte profesionales de la arquitectura mayoritariamente ausentes de los relatos. La naturaleza de las carreras profesionales de estas arquitectas, formadas dentro del marco temporal y radicadas en Chile, sugiere que con frecuencia ellas operaron desde frentes alternativos de producción arquitectónica. Así, sus modos de práctica y temas de interés disciplinar difieren respecto de los representados en las formas de construcción historiográfica convencionales, que consideran el diseño de obras innovadoras y de vanguardia como la principal manera de influir sobre el desarrollo histórico de la disciplina. Por lo tanto, la individualización de las arquitectas, la caracterización de sus trayectorias, y la identificación de características compartidas en su quehacer, aspira a contribuir a la definición de nuevos modos de agencia histórica en arquitectura. En este sentido, el estudio no solo busca compensar la presencia limitada de arquitectas en la historiografía local, sino también poner en valor modos de operar alternos, que con frecuencia han sido estimados como periféricos al núcleo de la disciplina. En consecuencia, este artículo es, también, una invitación a ampliar las formas de historización de la arquitectura en nuestro país.