• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Historia y Patrimonio
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Historia y Patrimonio
  • View Item

Adriana Araneda (1936-2023) and the teaching of landscape: itinerary of a Chilean teacher in France

Adriana Araneda (1936-2023) y la enseñanza del paisaje: itinerario de una docente chilena en Francia

Author
Chatelier, Ana

Full text
https://rhp.uchile.cl/index.php/RHP/article/view/71814
10.5354/2810-6245.2023.71814
Abstract
Adriana Araneda (1935-2023), a Chilean architect and teacher with a strong commitment to the teaching of architecture, was forced into exile when the military regime was installed in September 1973. What vision of architecture and pedagogy did she bring to the school of architecture in Paris La Villette (UP6)? How did her knowledge and theories travel and adapt in this new context? This article portrays her trajectory and her pedagogical work between France and Chile: from her higher studies and her first approaches to the teaching of architecture, in the faculty of architecture and urbanism of the University of Chile, to her pedagogical developments in Paris, in the French schools of architecture that were then in gestation. Therefore, it attempts to represent his contribution to the pedagogical renewal of architectural education in France, particularly in the field of landscape and the visual arts, with an effervescent and subversive environment as a backdrop.
 
Adriana Araneda (1935-2023), arquitecta y docente chilena muy comprometida con la enseñanza de la arquitectura, tuvo que exiliarse al momento de la instauración de la junta militar en septiembre de 1973. De ahí, se involucró durante varias décadas en la escuela de arquitectura de Paris La Villette (UP6). ¿Qué visión de la arquitectura y la pedagogía aportó? ¿Cómo viajaron y se adaptaron sus conocimientos y sus teorías en este nuevo contexto? Este artículo retrata su trayectoria y sus trabajos pedagógicos entre Francia y Chile: desde sus estudios superiores y sus primeros acercamientos a la enseñanza de la arquitectura, en la facultad de arquitectura y urbanismo de la Universidad de Chile, hasta sus desarrollos pedagógicos en París, en las escuelas de arquitectura francesas que estaban entonces en gestación. Por lo tanto, trata de representar su contribución a la renovación pedagógica de la enseñanza de la arquitectura en Francia, especialmente en el campo del paisaje y de las artes visuales, con un ámbito efervescente y subversivo como tela de fondo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB