“A Tale of a Tub” by Jonathan Swift: satire, ethics and politics
“Cuento de un tonel” de Jonathan Swift: sátira, ética y política
Author
de Undurraga, Francisco
Abstract
Jonathan Swift attacks modern authors for considering them superficial. Denouncing their language –satire– the author calls into question his own art. Satire’s disposition in relation to arguments is skeptical. In order to destabilize the reader’s perspective, satire develops the diffi cult task of equal force (skeptical isosthéneia) of arguments. If ancient skepticism sought to get rid of language through its discursive practices, in order to attain the tranquility of the soul, satirical text transfers the moment of decision to the reader. This transference or suspension of decision and the use in discursive order of simulation and dissimulation, with which Machiavelli (a favorite author to Swift) characterizes political practices, confer satire its ethical and political dimension. Jonathan Swift ataca a los modernos por considerarlos superficiales. Al denunciar el lenguaje de éstos –la sátira– el autor pone en entredicho su propio arte. La disposición de la sátira frente al orden argumentativo es escéptica. Para desestabilizar la perspectiva del lector, ésta desarrolla la difícil tarea de la fuerza igual (isosthéneia escéptica) de los argumentos. Si con sus prácticas discursivas el escepticismo antiguo buscaba liberarse del lenguaje para alcanzar la tranquilidad del alma, el texto satírico traspasa el momento de la decisión al lector. Este traspaso, o suspensión de la decisión, y el uso en el orden discursivo de la simulación y la disimulación, con que Maquiavelo (autor favorito de Swift) caracteriza las prácticas políticas, confi eren a la sátira su dimensión ética y política.