Focusing on masculinities in higher education. Proposals of undergraduate students
Enfoque de masculinidades en la educación superior. Propuestas de estudiantes de pregrado
dc.creator | Mardones-Leiva, Karen | |
dc.date | 2023-12-21 | |
dc.date.accessioned | 2024-03-07T19:39:36Z | |
dc.date.available | 2024-03-07T19:39:36Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/7351 | |
dc.identifier | 10.4206/rev.austral.cienc.soc.2023.n45-14 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240526 | |
dc.description | Gender equality strategies have been characterised by an approach focused on women, with a lack of policies that consider men and masculinities. The object of this study was to draw up gender equality guidelines using an approach focused on masculinities. This is understood to mean promoting the questioning and substitution of male gender practices anchored in patterns that sustain relations of domination and involving men in the actions carried out. A mixed methodology was used, combining open interviews with a reflection- action workshop. The participants were 31 undergraduate students from three universities in Valdivia, Chile: 18 participated in the interviews and 13 in the workshop. Analysis of the thematic content produced five Lines of Action: Men for a life free of violence; Devirilizing masculinity; Co- responsibility in reproduction; Men supporting the demand for equal pay; and Cultural change. | en-US |
dc.description | Las estrategias para la igualdad de género se han caracterizado por una mirada focalizada en las mujeres, careciendo de políticas que consideren a los hombres y a las masculinidades. El objetivo del estudio fue: Elaborar lineamientos para la igualdad de género desde un enfoque de masculinidades; el que se entiende como: promover el cuestionamiento y cambio de las prácticas de género masculinas ancladas en patrones que sostienen relaciones de dominación, y que en las acciones se implique a los hombres. La metodología fue mixta, combinando entrevistas abiertas y un taller de reflexión-acción, participando un total de 31 estudiantes de pregrado de tres universidades de la ciudad de Valdivia, Chile: 18 en entrevistas y 13 en el taller. El análisis de contenido temático arrojó cinco Ejes de Acción: Hombres por una vida libre de violencias; Desvirilizar la masculinidad; Corresponsabilidad reproductiva; Hombres se suman a demanda por igualdad salarial y Cambio cultural. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/7351/8399 | |
dc.source | Revista Austral de Ciencias Sociales; No. 45 (2023); 263-283 | en-US |
dc.source | Revista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 45 (2023); 263-283 | es-ES |
dc.source | 0718-1795 | |
dc.source | 0717-3202 | |
dc.subject | género | es-ES |
dc.subject | masculinidad | es-ES |
dc.subject | políticas | es-ES |
dc.subject | educación superior | es-ES |
dc.subject | estudiantes | es-ES |
dc.subject | gender | en-US |
dc.subject | masculinity | en-US |
dc.subject | policies | en-US |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.subject | students | en-US |
dc.title | Focusing on masculinities in higher education. Proposals of undergraduate students | en-US |
dc.title | Enfoque de masculinidades en la educación superior. Propuestas de estudiantes de pregrado | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Austral de Ciencias Sociales
[0-9]{4}