Electoral personalization in flexible list PR systems: the case of the legislative elections in Colombia (2010-2018)
La personalización del voto en sistemas proporcionales flexibles: El caso de las elecciones legislativas en Colombia (2010-2018)
Author
Maddens, Bart
Full text
https://revistacienciapolitica.uc.cl/index.php/rcp/article/view/3809110.4067/s0718-090x2022005000104
Abstract
In this article, electoral personalization is measured on the basis of the percentage of voters casting a preference vote instead of a list vote. A multilevel regression analysis of the 2006, 2010, 2014 and 2018 Lower Chamber elections in Colombia, with 971 open lists at the constituency level as units of analysis, shows that the electoral personalization has remained remarkably stable, in spite of the party system changes during the investigated period. Even so, leveraging the unique feature of the Colombian system that parties can opt for either a closed or an open ballot format, we find that the personalization of the open lists decreases with the number of closed lists, but only in the small constituencies. At the list level, personalization increases with the number of candidates on the list. When this effect is controlled for, we find evidence of a proximity effect in the sense that a larger number of voters in the district coincides with a lower level of personalization.
En ese artículo, se analiza la personalización electoral medida por el porcentaje de votantes que emiten un voto preferente en vez de un voto solo por la lista. Un análisis de regresión multinivel de las elecciones de la Cámara en 2006, 2010, 2014 y 2018 en Colombia, con 971 listas con voto preferente al nivel del distrito como unidades de análisis, muestra que la personalización electoral se ha mantenido estable, a pesar de los cambios del sistema partidista. Sin embargo, aprovechando la característica única del sistema colombiano que los partidos pueden optar por una fórmula de lista cerrada o con voto preferente, encontramos que la personalización en listas con voto preferente disminuye con el número de listas cerradas, pero solo en distritos pequeños. En el nivel de la lista, la personalización aumenta con el número de candidatos. Al controlar este efecto, encontramos evidencia de un efecto de proximidad en el sentido que un mayor número de votantes en el distrito coincide con menos personalización.