Challenges and achievements of occupational therapy, in middle school, systematizing experiences.
Desafíos y logros de la Terapia Ocupacional, en enseñanza media sistematizando experiencias
Author
Moncada Contreras, Vanessa
Full text
https://www.revistacontextoucen.cl/index.php/contexto/article/view/610.5281/zenodo.4509360
Abstract
This article represents the sistemation of an occupational therapy experience on a secondary educational place, particularly an integration scholarship program (PIE) which is part of a critical and innovative educational project for public education.
The purpose of this article is to bring the reader closer to the work of occupational therapy through the systematization of a group workshop that seeks to strengthen life skills in middle school youth who participate in the School Integration Program. It represents a sample of the work carried out by the support team of professionals of the establishment, sharing the uncertainties, challenges and successes that kept the workshop running to date. The experience shows the workshop group as an accompaniment space in favor of the student’s autonomy exercise and independence. Fulfilling the objectives proposed such as the development of social skills, interpersonal relationships, self-esteem and promoting a life project for the young. Dialoguing between the demands of the school system and the need for inclusion of students for whom this space could represent the last opportunity to go to school. El presente artículo representa una sistematización de una experiencia de Terapia Ocupacional dentro de un establecimiento de enseñanza media, en la comuna de Santiago, particularmente en un programa de integración escolar que se enmarca en un proyecto educativo crítico e innovador para la educación pública.El propósito del presente artículo es acercar al lector(a), al quehacer de la terapia ocupacional a través de la sistematización de un taller grupal que busca fortalecer habilidades para la vida en jóvenes de enseñanza media que participan en el programa. Representa una muestra del trabajo realizado por el equipo de profesionales de apoyo del establecimiento, compartiendo las incertidumbres, desafíos y aciertos que permitieron mantener el taller funcionando hasta la fecha. La experiencia muestra al taller grupal como un espacio de acompañamiento en pro del ejercicio de la autonomía e independencia de los(as) estudiantes, cumpliendo los objetivos propuestos en él como el desarrollo de habilidades sociales, relaciones interpersonales, autoestima y favoreciendo el proyecto de vida de los(as) jóvenes.