• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item

Towards a More Sustainable and Responsible Architectural Training: Tactical Urbanism Lab in Quito

Hacia una formación arquitectónica más sostenible y responsable: Laboratorios de Urbanismo Táctico en Quito

Author
Ríos Mantilla, Renato

Trovato, Graziella

Muñoz Parra, Carlos

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/7408
10.4206/aus.2023.n34-03
Abstract
The University Social Responsibility (RSU) management model is compared to the learning-service methodology (ApS) in the Traveling Tactical Urbanism Labs (LIUTS) in Quito, to discuss and assess the community relationships established by educational institutions. Most often, interventions are part of university outreach models as external actions that have no bearing over the changes in the universities’ internal management and university curriculum. Through this analysis, the goal is to reflect on practices and processes, to avoid isolation and increase impacts on learning and society. The investigation proposal stems from the permanent social and spatial inequalities prevailing in Latin America, which prove the need to strongly implement RSU models in academic and professional training. Thus, this shows that RSU and ApS educate citizens committed to their environment, making a contribution from architecture to increased spatial awareness.
 
Se contrasta el modelo de gestión de Responsabilidad Social Universitaria (RSU) con la metodología de aprendizaje-servicio (ApS) en los Laboratorios Itinerantes de Urbanismo Táctico de Quito (LIUTS), para analizar y evaluar las relaciones comunitarias de las instituciones educativas. Generalmente, las intervenciones se enmarcan en la sustantiva de vinculación universitaria, siendo acciones externas que no repercuten en las transformaciones internas de gestión y de currículo universitario. Mediante el análisis, se busca reflexionar sobre las prácticas y los procesos, para que no queden aisladas y tengan mayor incidencia en los aprendizajes y la sociedad. La propuesta de investigación nace por las constantes desigualdades sociales y espaciales existentes en Latinoamérica, lo que evidencia la necesidad de implementar con más fuerza los modelos de RSU en la formación académica y profesional. Se demuestra de esta manera que la RSU y el ApS forman ciudadanos comprometidos con su entorno, aportando desde la arquitectura mayor sensibilización espacial.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB