Towards a More Sustainable and Responsible Architectural Training: Tactical Urbanism Lab in Quito
Hacia una formación arquitectónica más sostenible y responsable: Laboratorios de Urbanismo Táctico en Quito
Author
Ríos Mantilla, Renato
Trovato, Graziella
Muñoz Parra, Carlos
Abstract
The University Social Responsibility (RSU) management model is compared to the learning-service methodology (ApS) in the Traveling Tactical Urbanism Labs (LIUTS) in Quito, to discuss and assess the community relationships established by educational institutions. Most often, interventions are part of university outreach models as external actions that have no bearing over the changes in the universities’ internal management and university curriculum. Through this analysis, the goal is to reflect on practices and processes, to avoid isolation and increase impacts on learning and society. The investigation proposal stems from the permanent social and spatial inequalities prevailing in Latin America, which prove the need to strongly implement RSU models in academic and professional training. Thus, this shows that RSU and ApS educate citizens committed to their environment, making a contribution from architecture to increased spatial awareness. Se contrasta el modelo de gestión de Responsabilidad Social Universitaria (RSU) con la metodología de aprendizaje-servicio (ApS) en los Laboratorios Itinerantes de Urbanismo Táctico de Quito (LIUTS), para analizar y evaluar las relaciones comunitarias de las instituciones educativas. Generalmente, las intervenciones se enmarcan en la sustantiva de vinculación universitaria, siendo acciones externas que no repercuten en las transformaciones internas de gestión y de currículo universitario. Mediante el análisis, se busca reflexionar sobre las prácticas y los procesos, para que no queden aisladas y tengan mayor incidencia en los aprendizajes y la sociedad. La propuesta de investigación nace por las constantes desigualdades sociales y espaciales existentes en Latinoamérica, lo que evidencia la necesidad de implementar con más fuerza los modelos de RSU en la formación académica y profesional. Se demuestra de esta manera que la RSU y el ApS forman ciudadanos comprometidos con su entorno, aportando desde la arquitectura mayor sensibilización espacial.