Public space in Araucanía: Urban imaginaries and reconfiguration of the republican square in La Frontera
Espacio público en la Araucanía: Imaginarios urbanos y reconfiguración de la plaza republicana en la Frontera
Author
Pérez-Bustamante, Leonel
Arévalo-Molina, Yabel
Fuentes-Hernández, Pablo
Abstract
Urban and geographic imaginaries seem to convey a repertory of cultural ideas typical of local elites in their quest to organize territories. In the case of Araucanía, during the 19th century the Chilean state began a complex territorial occupation process including from military actions to a change in the narratives that describe and understand the area. This research questions the persistency of returning to Mapuche symbols and signs to install them in public spaces under contemporary optics. The hypothesis established is that the material expression of the city contributes to the formation of identities in as much as it results from contents and meanings typical of a varied physical and sociocultural context. The results indicate that the presence of Mapuche elements in the production and reinterpretation of contemporary public spaces is still a type of representation of how the Chilean state-nation settled into Araucanía. Los imaginarios urbanos y geográficos parecieran ser portadores de idearios culturales propios de las élites locales en su búsqueda por organizar los territorios. Tratándose de la Araucanía, durante el siglo XIX el Estado chileno inició un complejo proceso de ocupación territorial que incluyó desde acciones militares hasta un cambio en las distintas narrativas en las que se entendía ese territorio. La investigación problematiza sobre la insistencia por retrotraer símbolos y signos de origen mapuche para instalarlos de forma contemporánea en los espacios públicos, planteándose la hipótesis de que la expresión material de la ciudad contribuye a la formación de identidades al ser un resultado de contenidos y significados propios de un contexto físico y sociocultural variado. Los resultados indican que la presencia de elementos mapuche en la producción y reinterpretación de espacios públicos contemporáneos continúan siendo una cierta representación de la instalación del Estado-nación chileno en La Araucanía.