Show simple item record

Compromiso y Procrastinación Académica en Estudiantes de una Universidad Pública de Lima

dc.creatorCórdova Gonzales , Luis Alberto
dc.creatorFlores Vásquez , María Elizabeth
dc.creatorBecerra Flores , Sara Nilda
dc.creatorOrtiz Salazar , Nicool Geraldine
dc.creatorFranco Mendoza , Josué Michael
dc.creatorGarcía Vattam , Rafael Enrique
dc.date2024-03-29
dc.date.accessioned2024-04-23T19:55:12Z
dc.date.available2024-04-23T19:55:12Z
dc.identifierhttps://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/86
dc.identifier10.61368/r.s.d.h.v5i1.86
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/242025
dc.descriptionThe objective was to analyze the relationship between commitment and academic procrastination in students at a public university in Lima. For this, 146 university students, men (n = 45) and women (n = 101) from the last 3 years participated, virtually. Using a quantitative approach, the study followed a non-experimental, correlational and transversal design, applying the academic commitment scale and the academic procrastination scale. An inverse and significant correlation is evident between both variables of moderate magnitude (R = -.53, p = .00). Likewise, we detected correlations by dimensions between both study variables with similar magnitudes. In addition, we found statistically significant differences by age (F = 4.10, p = .02, d = .32) and years of study (F = 11.02, p < .01, d = .43) depending on the means of academic procrastination, with moderate effect sizes. In this sense, it is suggested to continue evaluating aspects that allow for a richer understanding of the nature of the relationship between the study variablesen-US
dc.descriptionEl objetivo fue analizar la relación entre el compromiso y la procrastinación académica en estudiantes de una universidad pública de Lima. Para ello participaron 146 universitarios, varones (n = 45) y mujeres (n = 101) de los 3 últimos años, de manera virtual. Sobre un enfoque cuantitativo, el estudio siguió un diseño no experimental, correlacional y transversal, aplicando la escala de compromiso académico y la escala de procrastinación académica. Se evidencia correlación inversa y significativa entre ambas variables de magnitud moderada (R = -.53, p = .00). Asimismo, detectamos correlaciones por dimensiones entre ambas variables de estudio con magnitudes similares. Además de ello, encontramos diferencias estadísticamente significativas por edad (F = 4.10, p = .02, d = .32) y años de estudio (F = 11.02, p < .01, d = .43) en función de las medias de procrastinación académica, con magnitudes moderadas del efecto. En tal sentido, se sugiere continuar evaluando aspectos que permitan comprender con mayor riqueza la naturaleza de la relación de las variables del estudio.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherCentro Latinoamericano de Investigación y Cienciases-ES
dc.relationhttps://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/86/149
dc.relationhttps://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/86/150
dc.rightsDerechos de autor 2024 Luis Alberto Córdova Gonzales , María Elizabeth Flores Vásquez , Sara Nilda Becerra Flores , Nicool Geraldine Ortiz Salazar , Josué Michael Franco Mendoza , Rafael Enrique García Vattames-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Vitalia; Vol. 5 No. 1 (2024); 208-233en-US
dc.sourceRevista Científica de Salud y Desarrollo Humano; Vol. 5 Núm. 1 (2024); 208-233es-ES
dc.source3005-2610
dc.source10.61368/r.s.d.h.v5i1
dc.subjectcompromiso académicoes-ES
dc.subjectprocrastinación académicaes-ES
dc.subjectpsicología, universitarioses-ES
dc.subjectacademic engagementen-US
dc.subjectacademic procrastinationen-US
dc.subjectpsychologyen-US
dc.subjectuniversity studentsen-US
dc.titleAcademic Commitment and Procrastination in Students of a Public University in Limaen-US
dc.titleCompromiso y Procrastinación Académica en Estudiantes de una Universidad Pública de Limaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record