International relations and foreign policy in digital presidential leadership
Relaciones internacionales y política exterior en el liderazgo presidencial digital
Author
Freire Castello, Nicolás
Fuentes, Cristián
Cárdenas, Vanessa
Abstract
This article addresses digital communication, issued by 10 South American presidents, in the context of the exit of the Covid-19 pandemic (second half 2021). This study examines the presidential communication leadership in the field of international relations and, in particular, regarding the attention that they give to international issues in their communications, as well as the direction that such attention takes.The methodological strategy implemented adapts mechanisms used in similar studies, combining elements of big data with those of content analysis. A total of 11,616 data/messages were analyzed.The findings obtained explain that presidential digital communication in South America pays little attention to the international sphere and, in the few spaces reserved for this topic, said communication is directed by virtue of global issues, rather than bilateral or multilateral ones. This, in partial contrast to our hypothesis, which postulates that presidential digital communication in South America pays little attention to the international sphere, but that in the few spaces reserved for this topic, said communication is directed by virtue of bilateral rivalries. El presente artículo aborda la comunicación digital, emitida por 10 presidentes sudamericanos, en el contexto de salida de la pandemia del Covid-19 (segundo semestre 2021). En ello, se analiza el liderazgo comunicacional presidencial en el ámbito de las relaciones internacionales y, particularmente, respecto de la atención que en sus comunicaciones brindan a temáticas del plano internacional, así como la dirección que dicha atención asume.La estrategia metodológica puesta en práctica adapta mecanismos utilizados en estudios similares, combinando elementos del big data, con aquellos propios del análisis de contenido. En total se analizaron 11.616 datos/mensajes.
Los hallazgos obtenidos explicitan que la comunicación digital presidencial en Sudamérica presta poca atención al ámbito internacional y, en los escasos espacios que se le reserva a esta temática, dicha comunicación se direcciona en virtud de temáticas de orden global, por sobre las bilaterales o multilaterales. Ello, en parcial contraste con nuestra hipótesis, que postula que la comunicación digital presidencial en Sudamérica presta sí poca atención al ámbito internacional, pero que en los escasos espacios que se le reserva a esta temática, dicha comunicación se direcciona en virtud de rivalidades bilaterales.