Adaptation and validation of the Class Engagement Inventory in secondary and university students from Argentina, Bolivia and Chile
Adaptación y validación del Inventario de Compromiso con la Clase en estudiantes secundarios y universitarios de Argentina, Bolivia y Chile
dc.creator | Leal-Soto, Francisco | |
dc.creator | Cuadros Jiménez, Olga | |
dc.creator | Ferrer-Urbina, Rodrigo | |
dc.creator | Dávila, Juan | |
dc.date | 2023-12-04 | |
dc.date.accessioned | 2024-05-02T20:53:29Z | |
dc.date.available | 2024-05-02T20:53:29Z | |
dc.identifier | https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/780 | |
dc.identifier | 10.54255/lim.vol12.num24.780 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/242691 | |
dc.description | xxClassroom engagement has gained great relevance as it allows us to visualize the extent to which students are engaged in activities within the classroom because of their motivation to learn. Nevertheless, this construct has been investigated less than another similar but less specific one, school engagement. Additionally, it is useful to explore its implications in college students. This study aims to address these challenges. The main objective is to adapt and validate the Classroom Engagement Inventory in Latin American secondary and higher education students. The Classrroom Engagement Inventory, which measures five dimensions of class engagement, was translated into Spanish, and adapted for this purpose. The instrument was administered to 446 Chilean high school students and 747 university students in Argentina, Bolivia, and Chile (Study 1), and, along with two other instruments to establish external validity, to 130 Chilean secondary school students (Study 2). Study 1 involved reliability analysis, confirmatory factor analysis, and multi-group analysis; Study 2 included reliability analysis, correlation, and regression on engagement. The results confirmed the structure of five correlated factors (Affective Engagement, Behavioral Engagement–Compliance, Behavioral Engagement–Effortful Class Participation, Cognitive Engagement, and Disengagement), their invariance across educational levels and nationality, and the predictive capacity of collective self-esteem and attribution of causality on classroom engagement. It is concluded that the instrument is deemed suitable for use with Latin American students, both in secondary and higher education. | en-US |
dc.description | xxEl compromiso con la clase ha cobrado gran relevancia, ya que permite visualizar el grado en que los estudiantes están involucrados con las actividades dentro del aula, producto de su motivación por aprender. Pese a ello, este constructo se ha investigado menos que otro similar pero menos específico, el compromiso escolar. Asimismo, conviene explorar sus alcances en estudiantes universitarios. El presente trabajo busca responder a estos desafíos. Concordantemente, el objetivo consiste en adaptar y validar el Classrroom Engagement Inventory (CEI, Inventario de Compromiso con la Clase) en estudiantes latinoamericanos de secundaria y educación superior. Se tradujo al español y adaptó el Classrroom Engagement Inventory, que mide cinco dimensiones de compromiso con la clase. El instrumento fue administrado a 446 estudiantes secundarios chilenos y 747 universitarios en Argentina, Bolivia y Chile (estudio 1) y, junto a otros dos instrumentos, a 130 estudiantes secundarios chilenos, para establecer evidencia de validez basada en la relación con otras variables (estudio 2). El estudio 1 implicó análisis de fiabilidad, análisis factorial confirmatorio y análisis multigrupo; el estudio 2, correlación y regresión sobre compromiso. Los resultados confirmaron la estructura de cinco factores correlacionados (compromiso afectivo, compromiso compelido, compromiso activo, compromiso cognitivo y desconexión), su invarianza entre niveles educativos y nacionalidad, y la capacidad predictiva de autoestima colectiva y atribución de causalidad sobre compromiso con la clase. Se concluye que el instrumento resulta apropiado para su uso en estudiantes latinoamericanos, tanto de secundaria como de educación superior. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Central de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/780/819 | |
dc.relation | https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/780/834 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Francisco Leal-Soto, Olga Cuadros Jiménez, Rodrigo Ferrer-Urbina, Juan Dávila | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Liminales. Escritos sobre Psicología y Sociedad; Vol. 12 Núm. 24 (2023): Revista Liminales: Escritos sobre Psicología y Sociedad Nº24; 149-168 | es-ES |
dc.source | 0719-7748 | |
dc.source | 0718-4166 | |
dc.source | 10.54255/lim.vol12.num24 | |
dc.title | Adaptation and validation of the Class Engagement Inventory in secondary and university students from Argentina, Bolivia and Chile | en-US |
dc.title | Adaptación y validación del Inventario de Compromiso con la Clase en estudiantes secundarios y universitarios de Argentina, Bolivia y Chile | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Liminales
[0-9]{4}