TOWARDS A POLITICS OF MEMORY. WALTER BENJAMIN AND GEORGES DIDI-HUBERMAN'S PERSPECTIVES ON THE IMAGE
HACIA UNA POLÍTICA DE LA MEMORIA. PERSPECTIVAS DE WALTER BENJAMIN Y GEORGES DIDI-HUBERMAN EN TORNO A LA IMAGEN
Author
Valdés Castillo, J. Camilo
Abstract
The following article aims to analyze the proposal of a politics of memory around the thought of Walter Benjamin and George Didi-Huberman. For this reason, we try to think about how the images fulfill a role of remembrance of past struggles through the montage device. A history readability matrix that operates against the grain of the fundamental idea of progress in historicism and a position about the task of the historian who interprets history by the margins, outside the usual regulatory frameworks. The historian must be aware that there is no total knowledge of the images, but instead, it is the images that question and teach to see. The images have a theoretical and historical notability since, being fragmentary, partial, and instantaneous, they cannot capture totality. On the one hand, by analyzing the dialectical image that Benjamin uses as an axis of work, the significance of the past and memory in the historian’s interpretation is broadened, and on the other, it makes it possible to articulate the various temporalities that Didi-Huberman works from anachronism of images to think about a politics of memory. El siguiente artículo tiene como objetivo analizar la propuesta de una política de la memoria en el pensamiento de Walter Benjamin y Georges Didi-Huberman. Por ello, se intenta pensar cómo las imágenes cumplen un rol de rememoración de las luchas pasadas por medio del dispositivo de montaje. Una matriz de legibilidad de la historia que opera a contrapelo de la idea de progreso fundamentada en el historicismo, y una posición sobre la tarea del historiador que interpreta la historia a través de los márgenes, fuera de los marcos regulatorios habituales. El historiador debe ser consciente de que no hay conocimiento total de las imágenes, sino que, más bien, son las imágenes las que interpelan y enseñan a ver. Las imágenes tienen una notabilidad teórica e histórica, pues, en tanto fragmentarias, parciales, instantáneas, no pueden captar la totalidad. Por un lado, se analiza la imagen dialéctica que Benjamin utiliza como eje de trabajo, para ampliar la significación del pasado y la memoria en la interpretación del historiador, y por otro, se procura articular las diversas temporalidades que Didi-Huberman trabaja a partir del anacronismo de las imágenes para pensar una política de la memoria.