• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Tarapacá
  • Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Tarapacá
  • Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología
  • View Item

APPROACHES FROM THE PERSPECTIVE OF EMBODIED COGNITION: THE HANDS AND HOW THEY ARE INVOLVED IN PROBLEM SOLVING

APROXIMACIONES DESDE LA COGNICIÓN CORPOREIZADA: LAS MANOS Y CÓMO SE INVOLUCRAN EN LA SOLUCIÓN DE PROBLEMAS

Author
Valderrama, Juan Carlos

Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/385
Abstract
Language is widely recognized as a fundamental tool for resolving everyday problems and shaping the environment. Recent years have seen an increasing body of evidence highlighting the integration of the body, particularly the hands, with speech and their implications in interactions within the physical and social domains. Drawing from empirical findings, embodied cognition perspectives have shifted their focus towards perception and action, moving away from an exclusive emphasis on mental representation, albeit without completely discarding it. Consequently, this article delves into the exploration of how hand gestures play a role in problem-solving, especially in tackling complex challenges, and to what extent they can operate independently from symbol manipulation. Considering that gestures can encompass simulated actions, representational activities, or even function as tools for environmental modification, the potential of embracing non-representationalist approaches, deviating from traditional computational methodologies, is examined for the scientific study of gestures. Furthermore, the emergence of gestures in social interactions is investigated, shedding light on their transformative potential in shaping the epistemic landscape.
 
El lenguaje ha sido considerado como un dispositivo central para resolver problemas cotidianos y para cambiar la naturaleza del entorno. En los últimos años se ha evidenciado la integración del cuerpo, en general, y de las manos, en particular, con el habla, así como también el papel de aquellos en la interacción con el mundo físico y social. Con base en evidencia empírica, las perspectivas de la cognición corporeizada centraron su atención en la percepción/acción en lugar de en la representación mental, aunque sin abandonar del todo a esta última. En ese sentido, se explora de qué manera los gestos de las manos se involucran en la solución de problemas desafiantes y en qué medida pueden funcionar sin la necesidad de la manipulación de símbolos. Partiendo de que el gesto puede ser una acción simulada, una actividad representativa o un instrumento capaz de modificar el entorno, se discute la posibilidad de abandonar la perspectiva computacional y asumir posturas no representacionalistas para la investigación científica del gesto. En ese sentido, se explora cómo el gesto emerge en la interacción social y cómo podría ayudar a transformar el entorno epistémico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB