TOWARDS AN ETHIC OF LOYALTY TO THE VISIBLE: RETHINKING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF CROSS-BORDER MIGRATION
HACIA UNA ÉTICA DE LEALTAD A LO VISIBLE: REPLANTEAR LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL EN EL CONTEXTO DE LA MIGRACIÓN TRANSFRONTERIZA
Author
Villalobos Albornoz, Omar
Abstract
According to recent history, education in the bordering areas of our country today faces an evident cross-border migration that reconfigures the contiguous space, leading us to a context of humanitarian emergency. From now on, the crossing of hundreds of people and families of Venezuelan origin in the Tarapacá region through the unauthorized Colchane crossing is a relevant issue in the field of border studies. This leads us to reflection from an interdisciplinary approach, where intercultural education, ethics, and critical geography come together in the inescapable presence of the migrant. In this sense, we consider it necessary to reconsider intercultural education from a new subject without leaving aside the fundamental acts that an ethic of loyalty to the visible offers as an alternative to an ethic of the border founded so far on inequality and difference to the detriment of the migrant. Although this research is presented as a philosophical reflection, there is no hesitation in resorting to the study of documentary sources in the regional written press, including informative notes on different virtual platforms to demonstrate the local consequences of an "irregular" migration that has the migrant Venezuelan as its main protagonist. De acuerdo con la historia reciente la educación en las zonas limítrofes de nuestro país se enfrenta hoy a una evidente migración transfronteriza que reconfigura el espacio contiguo llevándonos a un contexto de emergencia humanitaria. Desde ya el cruce de cientos de personas y familias de origen venezolano en la región de Tarapacá por el paso no habilitado de Colchane es un tema relevante en el ámbito de los estudios fronterizos. Esto nos lleva a la reflexión desde un enfoque interdisciplinar, en donde la educación intercultural, la ética y la geografía crítica se reúnen en la ineludible presencia del migrante. En ese sentido, consideramos necesario replantear la educación intercultural desde un nuevo sujeto, sin dejar de lado los actos fundamentales que una ética de lealtad a lo visible ofrece como alternativa a una ética de la frontera fundada hasta el momento en la desigualdad y diferencia en detrimento del migrante. Si bien esta investigación se plantea como una reflexión filosófica, no se duda en recurrir al estudio de fuentes documentales en la prensa escrita regional, e incluso a notas informativas en distintas plataformas virtuales para evidenciar las consecuencias locales de una migración "irregular" que tiene al migrante venezolano como su principal protagonista.