Show simple item record

EXPERIENCIAS DE ESTRÉS Y RECURSOS PERSONALES Y SOCIALES DE ESTUDIANTES Y FUNCIONARIOS UNIVERSITARIOS EN PANDEMIA COVID-19

dc.creatorCortés Rodríguez, Lorena Evelin
dc.creatorPalet, Daniela
dc.creatorHaeger, Paola
dc.creatorRomán Mella, Francisca
dc.date2023-07-26
dc.date.accessioned2024-05-02T20:55:29Z
dc.date.available2024-05-02T20:55:29Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/422
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/242708
dc.descriptionThe objective of this study was to describe the significant experiences of stress along with the resources used by students and university officials during the COVID-19 pandemic period. The answers were analyzed with thematic analysis. The results report that the main stress experiences reported by the participants were confinement at home, uncertainty, changes in daily routine, and reconciling work, studies, and family. These results persisted nine months later, and the feeling of stagnation and annoyance due to non-compliance with health protocols was added. The stressful events exposed by the participants were associated with the restriction to carry out funeral rituals, a decrease in income, and unemployment as a result of the pandemic. The main resources used were aimed at helping oneself and seeking social support.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio fue describir las experiencias significativas de estrés junto con los recursos utilizados por estudiantes y funcionarios universitarios durante el periodo de pandemia de COVID-19. Las respuestas fueron procesadas mediante análisis temático. Los resultados reportan que las principales experiencias de estrés informadas por los participantes fueron el encierro en el hogar, la incertidumbre, los cambios en la rutina diaria, y el desafío de conciliar trabajo, estudios y familia. Estos resultados persistieron nueve meses después, y se añadió la sensación de estancamiento y molestia por el incumplimiento de los protocolos sanitarios. Los eventos estresantes expuestos por los participantes estuvieron asociados a la restricción para realizar rituales fúnebres, la disminución de los ingresos y el desempleo producto de la pandemia. Los principales recursos utilizados estuvieron dirigidos a ayudarse a sí mismos y a buscar apoyo social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/422/270
dc.rightsDerechos de autor 2023 Lorena Evelin Cortés Rodríguez, Daniela Palet, Paola Haeger, Francisca Román Mellaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 18 (2023): Continuous Publication [CP]en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 18 (2023): Publicación continua [PC]es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleSTRESS EXPERIENCES AND PERSONAL AND SOCIAL RESOURCES OF UNIVERSITY STUDENTS AND STAFF IN THE COVID-19 PANDEMICen-US
dc.titleEXPERIENCIAS DE ESTRÉS Y RECURSOS PERSONALES Y SOCIALES DE ESTUDIANTES Y FUNCIONARIOS UNIVERSITARIOS EN PANDEMIA COVID-19es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record