THE EFFECT OF DISCRIMINATION ON SELF-EFFICACY AND LIFE SATISFACTION AMONG MIGRANT CHILDREN AND ADOLESCENTS
EL EFECTO DE LA DISCRIMINACIÓN SOBRE LA AUTOEFICACIA Y LA SATISFACCIÓN CON LA VIDA DE LOS NIÑOS Y ADOLESCENTES MIGRANTES
Author
Caqueo-Urízar, Alejandra
Henriquez, Diego
Urzúa, Alfonso
Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/46310.4067/s0718-50652024000100203
Abstract
The aim of this study was to report the indirect effect of self-efficacy on the relationship between discrimination and life satisfaction in migrant children and adolescents in Chile. Two studies were conducted with 494 migrant children and adolescents in Chile (Study 1, n=292; Study 2, n=202), ranging in age from 9 to 18 years (Study 1, ME=12.30, SD=2.57; Study 2, ME=12.57, SD=2.51). Fifty percent were female (Study 1, n=143; Study 2, n=104) and 50% male (Study 1, n=149; Study 2, n=98). The first study investigated the relationship between discrimination and life satisfaction. The second study replicated this association in a different sample, including self-efficacy as a mediating variable. In both studies, structural equation modelling was used to estimate the proposed relationships. The results showed that discrimination is negatively related to life satisfaction and that this relationship is partially mediated by the self-efficacy of migrant children and adolescents. El objetivo de este estudio fue reportar el efecto indirecto de la autoeficacia en la relación entre discriminación y satisfacción vital en niños y adolescentes migrantes en Chile. Se realizaron dos estudios con 494 niños y adolescentes migrantes en Chile (Estudio 1, n=292; Estudio 2, n=202), sus edades oscilaron entre 9 y 18 años (Estudio 1, ME=12.30, DT=2.57; Estudio 2, ME=12.57, DT=2.51). El 50% eran mujeres (Estudio 1, n=143; Estudio 2, n=104) y el 50% hombres (Estudio 1, n=149; Estudio 2, n=98). El primer estudio indagó la relación entre la discriminación y la satisfacción vital. El segundo estudio replicó esta asociación en una muestra diferente, incluyendo la autoeficacia como variable mediadora. En ambos estudios se utilizaron modelos de ecuaciones estructurales para estimar las relaciones propuestas. Los resultados demostraron que la discriminación se relaciona negativamente con la satisfacción vital y que esta relación está parcialmente mediada por la autoeficacia de los niños y adolescentes migrantes.