Marta Brunet in motion. A cartography of Montaña adentro’s writing process
Marta Brunet en movimiento. Una cartografía de la escritura de Montaña adentro
Author
Kurz, Giovani T.
Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/7305110.5354/0719-4862.2023.73051
Abstract
The complexity of the Brunetian project cannot be perceived without the comprehension of its fictional mechanisms. Although part of the Chilean literary canon, Marta Brunet’s work has never found an extended reading of certain of its central themes, as well as an in-depth analysis of its means of composition. Among the consequences of Brunet’s literature recent rediscovery, perhaps the most important one is the publication of critical editions of her narratives, in which her rewriting movement appears with emphasis. This article proposes a reading of her first novel, Montaña adentro (1923), from its manuscript —the only known manuscript by Marta Brunet, a very short notebook— and from its multiple editions. The main objective is to present unknown elements about the path of writing and the creative process of the writer, organizing what Lorena Amaro Castro calls “a truly rebellious textuality”. Finally, the critical possibilities that genetic readings offer are presented. La complejidad del proyecto brunetiano no puede ser percibida sin la comprensión de los mecanismos ficcionales que lo estructuran. Aunque sea parte del canon literario chileno, la obra de Marta Brunet jamás encontró en la crítica una lectura extendida de ciertos temas centrales en ella, ni un análisis profundado de sus medios de composición. Entre las consecuencias del redescubrimiento reciente de Brunet, quizás el más importante sea la publicación de ediciones críticas de su narrativa, preocupadas por el movimiento de reescritura de los textos. En este artículo se propone leer su primera novela, Montaña adentro, de 1923, a partir de su manuscrito –el único manuscrito conocido de Marta Brunet, un pequeño cuaderno– y de sus múltiples ediciones. El objetivo principal es presentar elementos desconocidos sobre el camino de escritura y el proceso creativo de la escritora, organizando lo que Lorena Amaro Castro llama “una textualidad ciertamente rebelde”. Por último, se presentan las posibilidades críticas que las lecturas genéticas ofrecen.