Migratory ethnogenesis in the Ecuadorian Amazon: 1963-1979, an "extract" from the development crisis in Ecuador
Etnogénesis migratoria en la Amazonía ecuatoriana: 1963-1979, un “extracto” de la crisis desarrollista en Ecuador
Author
Terán, Felipe
Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/7307110.5354/0719-4862.2023.73071
Abstract
The Amazon reflects very particular forms of action in the face of the developmental crisis unleashed from the modernization of the Ecuadorian State in the period of military dictatorships that occurred between 1963 and 1979. The singularities of the Amazon, in this Ecuadorian case, show not only the agency of the State as a promoter of oil extractivism that would allow national modernization, but also the agency of the peoples involved in this frame, for which I take the case of the Kichwa Canelo people. Certainly, the cultural power of the Amazonian peoples was very important when directing modernization, since without the acceptance of these peoples it would have been impossible to implement developmentalism.
In the implementation of developmentalism in Ecuador, the most critical episodes occurred in the recomposition of a localist social fabric that depended on the continuity of the cultural structures of the peoples involved, both in the creation of cities and in the foundation of communities. Thus, the cities near the oil wells had to maintain the administrative dynamics of the Amazon, while the communities had to supply the cities without neglecting their subsistence. The territorial reorganization would bring changes and continuities in the populations, which would signify a process of cultural transition in a period plagued by dictatorial developmentalist promises, conflicting colonization programs and inconclusive agrarian reforms that would position the control and power of the State. La región amazónica refleja formas muy particulares de acción frente a la crisis desarrollista desatada a partir de la modernización del Estado ecuatoriano en el periodo de las dictaduras militares acaecidas entre 1963 y 1979. Las singularidades de la Amazonía, en este caso ecuatoriana, muestran no sólo la agencia del Estado como promotor del extractivismo petrolero que permitiría la modernización nacional, sino también, la agencia de los pueblos involucrados en esta trama, para lo cual tomo el caso del pueblo kichwa canelo. Ciertamente, la potencia cultural de los pueblos amazónicos fue muy importante al momento de encaminar la modernización, ya que sin la aceptación de estos pueblos habría sido imposible implantar el desarrollismo.
En la implementación del desarrollismo en Ecuador sucedieron los episodios más críticos en la recomposición de un tejido social localista y dependiente de la continuidad de las estructuras culturales de los pueblos involucrados, tanto en la creación de ciudades como en la fundación de comunidades. Así, las ciudades cercanas a los pozos petroleros debían mantener las dinámicas administrativas de la Amazonía, mientras que, las comunidades tenían que abastecer a las ciudades sin descuidar su subsistencia. La reorganización territorial traería cambios y continuidades en las poblaciones, lo que signaría un proceso de transición cultural en un periodo plagado de promesas desarrollistas dictatoriales, programas de colonización conflictivos y reformas agrarias inconcluyentes que posicionarían el control y poder del Estado.