• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista Academia & Negocios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista Academia & Negocios
  • View Item

Strategies and Challenges in the Incorporation of Small and Medium Enterprises to International Trade: a conceptual approach

Estrategias y Retos en la incorporación de la Pequeña y Mediana Empresa al Comercio Internacional: un enfoque conceptual

Author
Díaz Flores, Manuel

Macías Acosta, Rubén

González Acolt, Roberto

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/2616
Abstract
The incorporation of small and medium enterprises (SMEs) in international trade is an alternative that allows this business sector to increase its competitiveness and expand its markets. The objective of this research is to analyze the strategies and challenges that these companies face to participate in international markets. With this purpose, a review of the literature is organized into four key concepts: government support to SMEs, Global Value Chains, Exporting SMEs and their organization in Clusters. The theoretical and empirical results, related to developing countries, indicate that there is a great ignorance of these companies and their countries’ governments regarding the evolution of the Global Value Chains, in addition to the fact that the level of competitiveness required by global markets is too high for those companies. In conclusion, it is necessary to seek a greater impact of governmentsupport to SMEs to increase their competitiveness standards required by international markets, taking into consideration their huge heterogeneity. Likewise, promoting several internalization alternatives in which these companies have access to better technologies and innovation processes until now concentrated in large companies.
 
La incorporación de la Pequeña y Mediana Empresa (en adelante Pyme) en el comercio internacional es una alternativa que permite, a este sector empresarial, incrementar su competitividad y ampliar sus mercados. El objetivo de este trabajo es analizar las estrategias y los retos que tienen estas empresas para participar en los mercados internacionales. Con esta finalidad, se hace una revisión de la literatura que se organiza en torno a cuatro conceptos claves: las Cadenas Globales de Valor (en adelante CGV), los Clústers, las Empresas Exportadoras y los Apoyos Gubernamentales a las Pymes.Los resultados tanto teóricos como empíricos, en su gran mayoría, aplicados a los países en desarrollo, indican que tanto las empresas como los gobiernos desconocen los cambios recientes de estas alternativas de internacionalización. Se concluye que es necesario buscar un mayor impacto de los apoyos gubernamentales en las Pymes, para aumentar sus estándares de competitividad que requieren los mercados internacionales, tomando en cuenta su gran heterogeneidad. De esta forma, promover diversas alternativas de internacionalización, en las que estas empresas tengan acceso a mejores tecnologías y procesos de innovación, hasta ahora concentrados en las grandes empresas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB