Neuromarketing: a highly effective tool for positioning a new product
El neuromarketing: una herramienta efectiva para el posicionamiento de un nuevo producto
Author
Olivar Urbina, Nerio
Abstract
The purpose of this research was to use Neuromarketing perspectives to design strategies for each part of the marketing mix in the development and positioning of a mass consumption product. Since this was an in-field exploratory research, it was conducted using a qualitative and phenomenological approach. The data was collected using the ZMET and the sample consisted of 20 participants aged from 20 to 69 and all of them residents of the two parishes of the Sabana de Mendoza City, located in the State of Trujillo, Venezuela. Findings show that the main reasons behind buying decisions are some unconscious psycho-emotional elements, as well as some characteristics of the product such as place or distribution, price and promotion. It also proved that Neuromarketing is a reliable and precise state-of-the-art tool for the marketing industry, since it provides marketers with a profound understanding of the psychological-emotional unconscious processes of clients and consumers, making it effective for positioning new products. It also proves that Neuromarketing can be used in SMEs within the country in spite of its socioeconomic limitations. El objetivo de este estudio fue diseñar, bajo la perspectiva del neuromarketing, las estrategias para el posicionamiento de un nuevo producto de consumo masivo. Se llevó a cabo bajo el enfoque cualitativo, considerando que la investigación fue exploratoria, y se inscribió en un diseño de campo con orientación fenomenológica. La información fue recolectada a través de la ZMET y la muestra estuvo conformada por 20 participantes, con edades comprendidas entre 20 y 69 años, provenientes de las 2 parroquias de la ciudad de Sabana de Mendoza - Edo. Trujillo - Venezuela. Los hallazgos de esta investigación señalan que los principales mediadores de compra, corresponden a ciertos elementos psicoemocionales y algunas características y cualidades del producto, la plaza o distribución, el precio, y la promoción o comunicación. Demostró que el neuromarketing constituye una herramienta vanguardista, precisa y confiable para el marketing, porque permite conocer los procesos cerebrales y psicoemocionales inconscientes de los clientes y consumidores, por lo tanto, efectiva para el posicionamiento de un nuevo producto; y que algunas de sus técnicas pueden aplicarse en las PYMES del país, a pesar de las limitaciones del entorno.