• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista Academia & Negocios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista Academia & Negocios
  • View Item

¿Homo Sapiens or Ogre Sapiens? gnaw hard heads

¿Homo Sapiens u Ogro Sapiens? Los jefes duros de roer

Author
Lotito Catino, Franco

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/3018
Abstract
As a consequence of the terrible work environment prevailing in France Télécom, between 2008 and 2010, the company lost 49 of its workers, who, chose to commit suicide given the unhealthy work conditions they were subjected to. The main objective of this articles is to alert upper management of the need to identifying, controlling and getting rid of the so called “ogre bosses”. The second objective is to show examples of good bosses who have developed their emotional intelligence and that can do things in a very different way; i.e. It is possible to create a pleasant and friendly work environment without risking productivity and efficiency which an organization needs to be successful and compete on a national and international level. It is based on the premiss of good treatment, ethical behavior, and Corporate Social Responsibility in which good nature and fair treatment by upper management is by no means the enemy of good administration, but rather an exercise of true leadership. The methodology consisted in examination of the related literature available.
 
A raíz del pésimo ambiente laboral reinante en la empresa France Télécom, entre los años 2008 y 2010, esta compañía perdió a 49 de sus trabajadores quienes, en función de las malsanas condiciones laborales, optaron por suicidarse. Uno de los objetivos de este artículo es poner en evidencia la existencia de los llamados jefes ogros, razón por la cual, se busca alertar a los directivos de empresas con respecto a lo que ellos deben identificar, controlar y/o deshacerse –en la medida de lo posible– de este tipo de jefaturas tóxicas. Por oposición, el segundo objetivo, es destacar que también existen jefes que han desarrollado su Inteligencia Emocional y que pueden hacer las cosas de una manera muy distinta. Es decir, podemos tener una empresa donde prevalece un ambiente grato y se practica el buen humor, sin que por ello se pierdan las metas de productividad y eficiencia necesarias para que una organización pueda tener éxito y competir en mercados nacionales e internacionales; basándonos en premisas básicas de buen trato, comportamiento ético y un norte que apunte a la Responsabilidad Social Empresarial, en que la práctica del buen trato y del buen humor por parte de un jefe en una empresa, no es en absoluto, enemiga de la buena administración y del verdadero liderazgo. La metodología consistió en una revisión de la literatura disponible y atingente al tema desarrollado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB