Study on the verbal communication among managers in venezuelan private banking from the perspective of the 5 Elements of Neurocommunication Model
Diagnóstico de la comunicación verbal en los gerentes de la banca privada venezolana, bajo el enfoque del Modelo de los 5 Elementos de la Neurocomunicación
Author
Olivar Urbina, Nerio Ramon
Abstract
Purpose: To diagnose the state of verbal communication among managers in Venezuelan private banking from the perspective of neurocommunication.
Methodology: This research was both exploratory and descriptive in nature, employing a qualitative approach with a non-experimental, field-based, cross-sectional design and a phenomenological orientation. The sample comprised nine managers from the top 10 banks in Venezuela. Data collection involved qualitative, non-standardized, and unstructured interviews.
Findings: Managers in Venezuelan private banking exhibit a fairly adequate understanding of concepts related to communication and recognize its significance in achieving organizational objectives. However, they reveal difficulties in effectively managing all the elements that constitute the applied neurocommunication model, influenced by personal, organizational, and cultural factors.
Implications: The study identified a set of dysfunctional elements in verbal communication among managers in Venezuelan private banks, which hinder the achievement of their objectives. These elements should be taken into account in development of their corporate communication plans.
Value: The practical application of the 5 Elements of Neurocommunication Model within a specific organizational context facilitated a novel approach to verbal communication in a key sector of Venezuelan economy. Propósito: Diagnosticar la situación de la comunicación verbal de los gerentes de la banca privada venezolana, desde la perspectiva de la neurocomunicación.
Metodología: La investigación es de tipo exploratoria y descriptiva. Se desarrolló bajo el enfoque cualitativo y se implementó un diseño no experimental, de campo y transeccional, con orientación fenomenológica. La muestra estuvo conformada por 9 gerentes provenientes de los 10 principales bancos de Venezuela. Para la recolección de los datos se utilizó la entrevista cualitativa, no estandarizada, no estructurada, por pautas.
Resultados: Los gerentes de la banca privada venezolana poseen una percepción bastante adecuada de los conceptos relacionados con la comunicación, así como de la importancia que esta tiene para el logro de sus objetivos organizacionales. Sin embargo, revelan dificultades para el manejo adecuado de todos los elementos que conforman el modelo de neurocomunicación aplicado, motivadas por factores personales, organizacionales y culturales.
Implicaciones: El estudio permitió identificar un conjunto de elementos disfuncionales de la comunicación verbal en los gerentes de la banca privada venezolana, que restringe el logro de sus objetivos, los cuales deberán considerarse en sus planes de comunicación corporativa.
Valor: La aplicación práctica del Modelo de los 5 Elementos de la Neurocomunicación en un contexto organizacional específico facilitó el abordaje novedoso de la comunicación verbal dentro de uno de los sectores claves de la economía venezolana.