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Consideraciones claves en el proceso de asentimiento en niños, niñas y adolescentes: revisión integrativa

dc.contributoren-US
dc.contributorPrograma Doctorado en Ciencia en Enfermería. Facultad de Enfermería, Universidad Andrés Belloes-ES
dc.creatorVega Vega, Paula
dc.creatorMiranda Castillo, Claudia
dc.creatorVargas Celis, Ivonne
dc.date2024-02-27
dc.date.accessioned2024-05-31T19:07:33Z
dc.date.available2024-05-31T19:07:33Z
dc.identifierhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4968
dc.identifier10.32641/andespediatr.v95i1.4968
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/243104
dc.descriptionThe participation of children and adolescents in research requires bioethical measures to safeguard their autonomy and well-being through the application of the informed consent process.Objective: To critically analyze the factors involved in the process of assent/consent in children and adolescents in research.Methodology: Integrative review of scientific evidence carried out between April and June 2023, from manuscripts published between 2014 and 2023 in Web of Science, PubMed, CUIDEN, and CINAHL databases, using the descriptors Process Assessment OR Assent AND Informed Consent AND Bioethics AND Minors OR Child OR Children AND adolescent OR teenage AND Pediatrics AND Research. Twenty primary articles were found, and the results were subjected to content analysis.Result: Three categories were identified: shared consent/assent; child-specific factors for giving assent (age of the child to give assent and autonomy of the child to give assent), and key aspects of the assent process (assent form format; assent form content, and context for applying the assent process).Conclusions: The assent process is a key tool for legal and ethical compliance with the rights of children and adolescents in clinical trial participation. In addition to favoring participation in informed decision-making together with the parents, it is also an instance where the participant’s competencies, capacity for understanding, and autonomy are valued. en-US
dc.descriptionLa incorporación de niñas, niños y adolescentes en investigación requiere de medidas bioéticas para salvaguardar su autonomía y bienestar, a través de la aplicación del proceso de asentimiento informado.Objetivo: Analizar críticamente los factores involucrados en el proceso de asentimiento/consentimiento en niños(as) y adolescentes en la investigación.Metodología: Revisión integrativa de evidencia científica realizada entre abril a junio del 2023, de manuscritos publicados entre los años 2014 y 2023 en bases de datos Web of Science, PubMed, CUIDEN y CINAHL, usando los descriptores Process Assessment OR Assent AND Informed Consent AND Bioethics AND Minors OR Child OR Children AND Adolescent OR Teenage AND Pediatrics AND Research. Se encontraron 20 artículos primarios, cuyos resultados fueron sometidos a un análisis de contenido.Resultados: Se identificaron tres categorías: Consentimiento/asentimiento compartido; Factores propios del niño, niña y adolescente para dar asentimiento (edad del niño, niña y adolescente para dar asentimiento y autonomía del niño, niña y adolescente para dar el asentimiento) y Aspectos claves del proceso de asentimiento (Formato del formulario del asentimiento, Contenido de formulario de asentimiento y Contexto para aplicar el proceso de asentimiento).Conclusiones: El proceso de asentimiento es una herramienta clave para el cumplimiento legal y ético de los derechos de niños y adolescentes en la participación de estudios clínicos. Además de favorecer la participación en la toma de decisiones informada en conjunto con los padres, también, es una instancia donde se valoran sus competencias, capacidad de comprensión y autonomía del participante. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4968/4744
dc.relationhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4968/17465
dc.relationhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4968/17466
dc.relationhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4968/17467
dc.relationhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4968/17468
dc.relationhttps://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4968/18331
dc.rightsCopyright (c) 2024 Andes Pediatricaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 95, Núm. 1 (2024): Enero - Febrero; 91-106en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 95, Núm. 1 (2024): Enero - Febrero; 91-106es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectInformed Consent for Minors; Bioethics; Minors; Child; Adolescent; Pediatrics; Research; Biomedical Researchen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectConsentimiento Informado de Menores; Bioética; Menores; Niño; Adolescentes; Pediatría; Investigación; Investigación Biomédicaes-ES
dc.titleKey considerations in the process of assent in children and adolescents: an integrative reviewen-US
dc.titleConsideraciones claves en el proceso de asentimiento en niños, niñas y adolescentes: revisión integrativaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


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