Religion as cultural knowledge: the case of undergraduate students at the autonomous university of Aguascalientes in Mexico
LA RELIGIÓN COMO CONOCIMIENTO CULTURAL: EL CASO DE LOS ESTUDIANTES DE LICENCIATURA EN LA UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE AGUASCALIENTES EN MÉXICO
Author
Sáncez García, Olivia
Plascencia Martínez, Fernando
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/78510.61303/07184727.v11i2.785
Abstract
Cultural knowledge is defined as a lingua franca that functions as a shared symbolic framework. This allows interaction among the various groups within a society on a common code related to a particular mode of thought. In the context of cognitive anthropology and the ethnosemantic interview, this article presents the cognitive map of the numinic that until now, and due to the saturation of the sample, generated a research on the cultural capital at undergraduate students in Aguascalientes, Mexico. The shared religious knowledge is also explained as well as how religion, religiosity and other contiguous modes of thought are organized in a population that presents certain religious diversity including a respectable percentage of skeptics. Se define al conocimiento cultural como una lengua franca que funciona como un marco simbólico compartido. Éste permite interactuar a los diversos grupos de una sociedad sobre un código común relativo a un modo de pensamiento particular. En este artículo, en el contexto de la antropología cognitiva y la entrevista etnosemántica, se presenta el mapa cognitivo de lo numínico que, hasta el momento, y por saturación de muestra, ha arrojado una investigación sobre el capital cultural en estudiantes de licenciatura en Aguascalientes, México. Se expone el conocimiento religioso compartido y cómo se organiza la religión, la religiosidad y otros modos de pensamiento contiguos, en una población que presenta cierta diversidad religiosa e incluso un respetable porcentaje de escépticos.