Meanings around the chilean antarctic territory by teachers of History, Geography and Social Sciences of the Liceo Manuel Barros Borgoño
Significados en torno al territorio antártico chileno por parte de docentes de Historia, Geografía y Ciencias Sociales del Liceo Manuel Barros Borgoño
Author
Farías Cárdenas, Nadía Sofía
Abstract
The article gives an account of a qualitative investigation, where through a case study, it is investigated in how a group of teachers of the subject of History, Geography and Social Sciences, of a public and emblematic Liceo of the commune of Santiago (Chile), signify and defend the idea of tricontinentality from the Chilean Antarctic territory, subject absent in the plans and programs of the subject. It is suggested that there is a lack in the plans and programs of the Ministry of Education of Chile, with respect to the Antarctic issue and the sovereignty that Chile exercises in the white continent. Finally, a curricular intervention proposal is presented for the inclusion of the subject in the subject, its foundations and projections in the new Curricular Bases within the framework of the current Educational Reform. El artículo da cuenta de una investigación cualitativa, donde a través de un estudio de caso, se indaga en cómo un grupo de docentes de la asignatura de Historia, Geografía y Ciencias Sociales, de un Liceo público y emblemático de la comuna de Santiago, significan y defienden la idea de tricontinentalidad a partir del territorio antártico chileno, temática ausente en los planes y programas de la asignatura. Se plantea la existencia de una carencia en los planes y programas del Ministerio de Educación de Chile, respecto de la temática antártica y la soberanía que Chile ejerce en el continente blanco. Finalmente se expone una propuesta de intervención curricular para la inclusión de la temática en la asignatura, sus fundamentos y proyecciones en las nuevas Bases Curriculares en el marco de la Reforma Educacional en curso.