LEADERSHIP PRACTICES OF DIRECTIVE TEACHERS THAT FAVOR STUDENT LEARNING IN THE MAPUCHE CONTEXT
Prácticas de liderazgo de docentes y directivos que favorecen el aprendizaje de estudiantes en contexto mapuche
Author
Chaucono Catrinao, Juan Carlos
Mellado Hernández, María Elena
Abstract
The objective of this research is to investigate the leadership practices of teachers and managers that facilitate the learning of the student of a school in a rural Mapuche context. A qualitative design was proposed, subscribed to a descriptive case study. The participating subjects correspond to all the teaching and management team who work from first to sixth grade in a primary school, La Araucania region, Chile. The results reveal leadership practices focused on the improvement of learning from an intercultural perspective, based mainly on the relationship between Mapuche knowledge and school knowledge. In the same way, critical reflection practices are addressed transversally, which nurtures the development of collaborative work, shared decisions and actions that promote the improvement of children's learning. It is concluded that the leadership developed by the school leader positively influences the professional development of teachers, which contributes to the construction of contextualized and meaningful learning. El objetivo de esta investigación consiste en indagar las prácticas de liderazgo de docentes y directivos que facilitan el aprendizaje del estudiante de una escuela en contexto rural mapuche. Se planteó un diseño cualitativo suscrito a un estudio de caso de carácter descriptivo. Los sujetos participantes corresponden a todo el equipo docente y directivo que se desempeñan desde primero a sexto año básico en una escuela de educación primaria, región de La Araucania, Chile. Los resultados develan prácticas de liderazgo centradas en la mejora de los aprendizajes desde una perspectiva intercultural, basadas principalmente en una relación constante entre el conocimiento mapuche y el conocimiento escolar. Del mismo modo, se constatan prácticas de reflexión crítica abordadas transversalmente, lo que nutre el desarrollo de un trabajo colaborativo, de decisiones compartidas y acciones que impulsan el mejoramiento de los aprendizajes de los niños y niñas. Se concluye que el liderazgo desarrollado por el líder escolar influye positivamente en el desarrollo profesional docente, lo que contribuye a la construcción de aprendizajes contextualizados y significativos.