Atria Osorio’s Silabario biológico (1925): a study of its intra- and extra-linguistic ideological markers
El Silabario biológico (1925) de Arturo Atria Osorio: un estudio de sus marcas ideológicas intra- y extralingüísticas
Author
González Jiménez, Juan Miguel
Abstract
Materials for teaching, reading, and writing have been the subject of interest in historiography of linguistics over the last few decades. This article analyses one of these materials, in order to reconstruct the history of school texts in Chile: Arturo Atria Osorio’s Silabario biológico (1925). The general objective is to study the marks of intralinguistic and extralinguistic ideology (Zamorano Aguilar 2019a and 2019b), for which we start from the communication theory applied to the historiographical fact (Zamorano Aguilar 2012 and 2022), which allows us to combine data relating to the different components that form part of the communicative act from the Jakobsonian, and of pragmatic theories. As for the former, the research demonstrates the author’s attachment to academic doctrines both in orthographic and grammatical terms, probably to GRAE 1911 or 1913. The second, on the other hand, demonstrates the indoctrinatory purpose of this type of work (Calero Vaquera 2004) and its variability according to the interests of the author of the text. Los materiales para la enseñanza de la lectoescritura han sido objeto de interés por parte de los estudios de la historiografía de la lingüística a lo largo de las últimas décadas. En este artículo se analiza uno de ellos con el fin de reconstruir la historia de estos textos en Chile: el Silabario biológico (1925) de Arturo Atria Osorio. El objetivo general, por tanto, es el estudio de las marcas de ideología intralingüística y extralingüística (Zamorano Aguilar 2019a y 2019b), para lo que partimos de la modelización dialógica del hecho historiográfico (Zamorano Aguilar 2012 y 2022), que nos permite conjugar datos relativos a los distintos componentes que forman parte del acto comunicativo desde las teorías jakobsoniana y pragmáticas. En cuanto a la primera, la investigación demuestra el seguimiento por parte del autor de las doctrinas académicas tanto en lo ortográfico como en lo gramatical, probablemente a través de las GRAE de 1911 o 1913. La segunda, por otra parte, demuestra el fin adoctrinador que poseen este tipo de obras (Calero Vaquera 2004) y su variabilidad en función de los intereses del autor del texto.