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The enunciative infinitive. Textual and sociopragmatic variation

El infinitivo enunciativo. Variación textual y sociopragmática

Author
Serrano, María José

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/75048
Abstract
The infinitive called enunciative, generalizing or introductory is a variable phenomenon in the Spanish grammar very frequently used in diverse kinds of oral and written texts. As a defective or non conjugated verbal form which does not provide any information about the grammatical person (at least not about the subject), the independent infinitive may function as a desubjectivizing resource of discourse. This phenomenon will be studied from a variationist and cognitive-functional framework by the analysis of this kind of infinitive in social media texts (Facebook and Twitter) as well as in the TripAdvisor website. Results indicate that there are not significant differences in the use of the infinitive among these texts. However, the infinitive shows a relevant use with verba dicendi lexemes as well as its coaparition with personal forms in the inmediate context. Thus, it may be concluded that the infinitive is a desubjectivizing device which introduces or closes argumentative utterances contributing to develop a range of sociopragmatic values.
 
El infinitivo enunciativo, generalizador o introductor es un fenómeno variable de la gramática española utilizado muy frecuentemente en distintos tipos de texto orales y escritos. Como forma no flexionada o defectiva que no proporciona información sobre la persona gramatical (al menos de la del sujeto), el infinitivo empleado de forma independiente puede actuar como un recurso de desubjetivación del discurso. Se estudiará este fenómeno desde una perspectiva variacionista y cognitivo-funcional mediante el análisis de enunciados que contienen esta clase de infinitivo en textos de redes sociales (Facebook y Twitter) y en la plataforma TripAdvisor. Los resultados indican que no hay diferencias significativas en relación con los textos en los que aparece, pero sí en cuanto a los lexemas verbales con los que se formula el infinitivo, especialmente aquellos del área de los verba dicendi, y su coaparición con elementos personales en el entorno contextual inmediato. Se concluye que el infinitivo es un elemento desubjetivador que introduce o cierra enunciados de tipo argumentativo con lo cual contribuye al desarrollo de una gama de valores sociopragmáticos.
 
Metadata
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