The Lockean concept of money as the origin of the liberal myth of economics
El concepto lockeano del dinero como germen del mito liberal de la economía
Author
Medina-Labayru, Carlos
Abstract
Within the framework of his philosophy of money Locke develops a concept of it as something that
belongs to the nature of things but whose value must be politically promulgated only once and
forever. In his opinion the money is gold or silver, and its order is dictated by the order of natural
reason which forces men to build their institution respecting this natural norm of things with the
attitude of an unbreakable promise. Beyond the fixation that arrange the value of the money to the
intrinsic nature of good social order, State intervention in the creation and management of money
is instead judged as essentially pernicious. This article studies the function that this peculiar concept
of money plays as an early antecedent of the liberal myth of economics as a supposed scientific
discipline whose epistemic object would be the market understood analogously, under the influence
of the deistic ideas of the 18th century, as a product of the spontaneous and virtuous order of
society. En el marco de su filosofía de la moneda Locke desarrolla un concepto de ésta como algo que
pertenece a la naturaleza de las cosas, pero cuyo valor debe promulgarse políticamente una sola
vez y para siempre. A su juicio la moneda es el oro o la plata, y su ordenamiento está dictado por el
orden de la razón natural, lo que obliga a los hombres a erigir su institución respetando esta norma
natural de las cosas con la actitud de una promesa inquebrantable. Más allá de la fijación que ordena
el valor de la moneda a la naturaleza intrínseca del buen orden social, la intervención estatal en la
creación y gestión de la moneda es juzgada en cambio como esencialmente perniciosa. El presente
artículo estudia la función que cumple este peculiar concepto de la moneda en cuanto antecedente
temprano del mito liberal de la economía como una supuesta disciplina científica cuyo objeto
epistémico sería el mercado, entendido éste análogamente, bajo el influjo de las ideas deístas del
siglo XVIII, como un producto del orden espontáneo y virtuoso de la sociedad.