Conceptualization of an Educational Instrument for Citizenship Based on Socratic Ethical Principles
Conceptualización de un instrumento de educación para la ciudadanía con base en los principios éticos socráticos
Author
Robles-Aguilar, Omar Augusto
Full text
https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/7199010.5354/2452-6037.2024.71990
Abstract
This work offers a conceptual approach to the creation of a citizen education instrument aimed at combatting corruption and encouraging citizens and governments towards ethical behaviour. It starts from the four ethical-Socratic foundations or virtues that refer to the sphere of the individual, a stage necessary for the consolidation of society and government aimed at good. Following that line, the concept of the citizen educational instrument is proposed from the theory of the American philosopher Marta C. Nussbaum. Finally, the theoretical exposition is concretized in practical guidelines for constructing and implementing the instrument in learning sets such as home and school. El presente artículo ofrece un acercamiento conceptual para la creación de un instrumento de educación ciudadana encaminado a combatir la corrupción, y alentar a la ciudadanía y a los gobernantes hacia una conducta ética. Se parte, para ello, de los cuatro fundamentos o virtudes ético-socráticos que se refieren a la esfera de lo individual, estadio necesario para la consolidación de una sociedad y gobierno encaminados hacia el bien. Siguiendo esa línea, se propone luego la conceptualización del instrumento educativo ciudadano desde la teoría de la filósofa norteamericana Marta C. Nussbaum. Finalmente, se concreta la exposición teórica en pautas prácticas para la construcción e implementación de tal instrumento en escenarios de aprendizaje como el hogar y la escuela.