The Beauty of Austerity. A Conversation about Fabio Cruz Prieto’s Design
La belleza de la austeridad. Una conversación sobre el diseño de Fabio Cruz Prieto
Author
Fracalossi, Igor
Abstract
This publication completes the trilogy of interviews with the architects of the three cultural centers built in southern Chile after the 1960 earthquake, in the context of the Chilean-Mexican Fraternal Cooperation Plan 1960-1964: the Diego Rivera Cultural Center in Puerto Montt (architects Sergio Soza and Raúl Bulnes; AUS N° 30, interview with Raúl Bulnes conducted jointly with architect Alicia Paz González Riquelme of UAM- Xochimilco, Mexico); the Universidad Austral de Chile Cultural Center, a building currently occupied by the DAE (architect Eugenio Ringeling; AUS N° 31, interview conducted jointly with architect Tirza Barría Catalán of UACh Valdivia), and the present interview with architect Osvaldo Cáceres González (1926-2022) (image 1), co-author with architects Alejandro Rodríguez and Javier Lisímaco Gutiérrez of the Casa del Arte Universidad de Concepción. The text concludes with a review of the work, and planimetric and photographic information. Con la presente publicación se completa la trilogía de entrevistas a los arquitectos autores de los tres centros culturales construidos en el sur de Chile con posterioridad al terremoto de 1960, en el contexto del Plan Chileno-Mexicano de Cooperación Fraternal 1960- 1964: el centro cultural Diego Rivera de Puerto Montt (arquitectos Sergio Soza y Raúl Bulnes; AUS N° 30, entrevista a Raúl Bulnes realizada en conjunto con la arquitecta Alicia Paz González Riquelme de la UAM- Xochimilco, México); el centro cultural de la Universidad Austral de Chile, edificio actualmente ocupado por la DAE (arquitecto Eugenio Ringeling; AUS N° 31, entrevista realizada en conjunto con la arquitecta Tirza Barría Catalán de la UACh Valdivia); y la presente al arquitecto Osvaldo Cáceres González (1926-2022) (imagen 1), coautor junto a los arquitectos Alejandro Rodríguez y Javier Lisímaco Gutiérrez de la Casa del Arte (Pinacoteca) de la Universidad de Concepción. El texto finaliza con una reseña de la obra e información planimétrica y fotográfica.