Revalue sartorial culture for a circular economy : The thread of ethics, from a designed needle towards a sustainable horizon
Revalorizar la cultura sartorial para una economía circular : El hilo de la ética, desde una aguja diseñada hacia un horizonte sostenible
Author
Lopez, Cristina Amalia
Abstract
This study raises the role that sartorial culture can play in slowing the impact of environmental pollution caused by the fashion industry. The objective is to transform design education with an ecological interdisciplinary pedagogy. The methodology focuses on reviewing and analysing the existing literature on the topic, examining proposals from experts and sectoral institutional contributions. The results highlight the importance of a circular approach in fashion, encouraging reuse, recycling, and extending the useful life of garments. Within the framework of a New Bauhaus – arising from the South-South – the aim is to promote conscious and sustainable fashion that integrates aesthetics, functionality, and sustainability under a drive towards circularity, social inclusion, and fair trade, where Fashion businesses make their footprint transparent. It is proposed to revalue the art of tailoring, sewing techniques and the craft, combining them with technology that allows maintaining quality and innovating in the design and production process in such a way that a search for synergy between science, technique, art and service within a circular economy, where the protagonists reflect on the manufacturing processes and the negative impact of excessive consumption that significantly affects the environment. Este estudio plantea el rol que la cultura sartorial puede desempeñar para desacelerar el impacto de la contaminación ambiental causada por la industria de la moda. El objetivo es transformar la educación en diseño con una pedagogía interdisciplinar ecologista. La metodología se centra en revisar y analizar la literatura existente sobre el tema, examinando propuestas de expertos y aportes institucionales sectoriales. Los resultados resaltan la importancia de un enfoque circular en la moda, fomentando la reutilización, reciclaje y prolongación de la vida útil de las prendas. En el marco de una Nueva Bauhaus –surgida desde el Sur-Sur–, se busca promover una moda consciente y sostenible que integre estética, funcionalidad y sostenibilidad, en concordancia con un impulso hacia la circularidad, inclusión social y el comercio justo, donde los negocios de moda transparenten su huella. Se propone revalorizar el arte de la sastrería, las técnicas de costura y el oficio, combinándolas con tecnología que permita mantener la calidad e innovar en el proceso de diseño y producción, de tal forma que se plasme una búsqueda de sinergia entre ciencia, técnica, arte y servicio dentro de una economía circular, donde los protagonistas reflexionen sobre los procesos de confección y el impacto negativo de un consumo desmedido que afecta significativamente el ambiente.